MELKØYA LNG ELLER BARENTSRØR

Melkøya-utvidelse kan bli utsatt

Utvidet LNG-anlegg eller Barentsrør? Det er spørsmålet.

RØR VERSUS LNG

  • Partnerne i Snøhvit-lisensen skal ta en beslutning om en utbygging av Melkøya LNG-anlegg før sommeren.
  • Alternativet er å bygge et nytt gassrør, men da må det finnes nok ressurser i Barentshavet til å forsvare de skyhøye kostnadene.
  • Fordelen med LNG er at det er svært fleksibelt og kan fraktes til Asia, hvor man i dag betaler mer for gass enn i Europa.
  • Det vil også gi Statoil muligheten til å produsere mer fra Snøhvit på kort sikt.
  • Men en LNG-løsning på Snøhvit kan ikke ta unna eventuelt store uoppdagede gassressurser.

Det jobbes intenst blant Snøhvit-partnerne rundt en beslutning om en utvidelse av LNG-fabrikken på Melkøya. Ifølge selskapet skal de ha en konklusjon før sommeren.

– Det er utvilsomt en vanskelig beslutning. Uansett hvilket alternativ som velges, vil det gi grunnlag for økt kapasitet i Barentshavet, sier informasjonssjef i Statoil, Ola Anders Skauby, og bekrefter at de nærmer seg en konklusjon.

Saken handler om hvorvidt partnerne i Snøhvit-feltet skal gå videre med de såkalte Tog 2-planene, som vil doble kapasiteten ved Melkøya LNG-anlegg.

Alternativet er i stedet å bygge nytt rørledningssystem i Barentshavet, for å knytte det opp til det eksisterende rørnettet i Norske­havet. Dette vil naturligvis bli mer kostbart.

Les også: Statoil: – Rør og LNG er like dyrt

LNG i gang raskere

Gassco sier at det vil være lønnsomt å bygge et slikt rørsystem, basert på dagens ressursgrunnlag og Oljedirektoratets prognoser for uoppdagede ressurser. Røret vil også kunne opprettholde Norges rolle som gasseksportør til Europa.

Fordelen med et LNG Tog 2 er at det kan komme i gang nesten to år tidligere enn et nytt eksportrør. På den måten kan Statoil opprettholde lønnsomheten fra Snøhvit-feltet.

Men det vil utelukke uoppdagede gassressurser fra Barentshavet.

Finner man store mengder gass, må dette på en eller annen måte transporteres til markedet.

Les også: 

– Barentsrør er drømmetenkning

3000 kilometer rør er lønnsomt 

Ber om utsettelse

Styreleder i North Energy og professor ved Nordområdesenteret, Johan Petter Barlindhaug, mener Snøhvit-partnerne bør utsette beslutningen om en eventuell utvidelse av LNG-fabrikken på Melkøya.

– Det er helt klart en positiv prisdifferanse på LNG på kort sikt, og Statoil står fritt til å tenke på kortsiktig profitt. Vi må akseptere at Statoil opptrer kommersielt, men da kommer spørsmålet om hvem som skal ivareta samfunnsansvaret. De som bør ta ansvar for dette er Petoro, sier Barlindhaug.

– Vi er midt inni en beslutning rundt dette, og jobber inn mot lisensen for å finne den beste løsningen. Vi ser på tekniske og økonomiske aspekter ved dette. Det er det vi har som ansvar, og den jobben vi er bedt om å gjøre, sier informasjonssjef i Petoro, Sveinung Sletten.

Les også:

Rådyr norsk gass gir blodrøde tall

Vil bygge gasskraftverk til havs 

Utelukker ikke utsettelse

– Kan det være aktuelt å utsette beslutningen?

– Vi har primært ønsket å ta en beslutning før sommeren, men hvis det er fornuftig å utsette det, må en ikke presse gjennom. En trenger ofte avklaringer i slike prosjekter, så vi vil ikke utelukke muligheten for utsettelse. Datoen for beslutning er ikke en hellig ku, sier Sletten.

– Jeg vil ikke spekulere rundt hvorvidt det blir utsettelser i beslutningen, så lenge ikke beslutningen er tatt. Men det er helt klart slik at en LNG-løsning er en beslutning som kan fattes av lisenspartnerne basert på dagens ressurser. Et rør vil kreve partnere på investeringssiden, sier Skauby i Statoil.

Barlindhaug mener en beslutning om å gå videre med LNG-løsningen på Melkøya vil sende signaler til både Russland og de store oljeselskapene om at Norge ikke tar noen lederposisjon i Barentshavet.

– Dersom det besluttes å bygge Tog 2, vil debatten rundt rørledningssystemet flyttes ti år frem i tid. Da sender vi signaler til de store selskapene om at det ikke er noen vits i å gjøre funn i dette området. Det er behov for nytenkning rundt dette, og man må tenke strategi. Tidligere har vi bygd infrastruktur etter at funnene er gjort. Her må vi posisjonere oss, og Petoros rolle som samfunnsaktør blir desto viktigere i nord, sier Barlindhaug.

TU mener: Bygg Barentsrør

Les også:

Gassen i Barentshavet er stengt inne: Ikke Støre-rør uten Lofoten 

CO2-renseanlegget kan bli stående uten CO2