Höegh Osaka på Bramble Bank ved Solent, innseilingen til Southampton. Skipet ble onsdag buksert tre kilometer østover for å være mindre til hinder for skipstrafikk. (Foto: Wiki Commons)

HÖEGH OSAKA

Må pumpe ut 3.000 tonn vann før skipet kan rettes opp

Kan ta sju dager å rette opp Höegh Osaka.

Dette er saken:

  • Lørdag 3. januar 2015 fikk bilskipet Höegh Osaka slagside like etter avgang fra Southampton.
  • Los og kaptein satte skipet på sandbanken Bramble Bank i Solent utenfor Isle of Wight. Mannskap på 25 reddet med helikopter.
  • Svitzer engasjert for å berge skipet. Onsdag 7. januar flyter skipet med 50 grader slagside og taues 3,2 km til Spitbank nærmer Portsmouth.
  • Lasten består av 1200 luksusbiler fra Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 104 JCB anleggsmaskiner.
  • Skipet går i fast rundtur mellom Europa, Midtøsten og India. Skipet kan ta 5400 biler og ble bygget i 2000.

Det skal være cirka 3.000 tonn vann som må pumpes ut før skipet kan rettes opp.

Vannet trengte inn på grunn av et hull i skroget, men det skal være tettet.

Les også: Slepte Höegh-skipet tre kilometer

Oljesøl

Ifølge Kystvakten skal det være en oljefilm på vannet inni skipet, forårsaket av motor- og hydraulikkolje fra noen av de om lag 1.200 bilene og 100 anleggsmaskinene som finnes om bord. Olje er letter enn vann. Derfor blir vannet tappet fra undersiden for å unngå å få olje ut i sjøen.

Skipet ble onsdag tauet fra Bramble Bank, der skipet ble grunnstøtt av kaptein og los for å unngå kantring. Skipet fikk slagside kort tid etter avgang fra Southampton.

Les også: Måtte gi opp redningsplanen for bilskip med slagside

Ute av farled

Med en slagside på cirka 50 grader ble skipet flyttet tre kilometer til Spitbank, nærmere Portsmouth. Der er skipet mindre til hinder for skipstrafikken til Southampton.

Der blir skipet liggende til det er tømt for vann, ballastert og stabilisert av det danske bergingsselskapet Svitzer.

Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden

Taues til kai

Skipet vil deretter bukseres til havn i Southampton. Dette arbeidet vil ta fem til sju dager, ifølge The Maritime and Coastguard Agency, som styrer all informasjon om Höegh Osaka-operasjonen.

Lasten består av 1200 biler av merkene Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 105 anleggsmaskiner fra JCB.

Ifølge informasjon Höegh Autoliners hadde mottatt fra bergingsmannskap som inspiserte deler av fartøyet innvendig tirsdag, var lasten fortsatt surret og på plass. Det gir håp om at i hvert fall deler av lasten kan berges.

Les også:

Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru

Toyota gir bort 5.680 patenter