KARRIERE

Må ha ekstratimer i realfag

Tarald Reinholt Aas
22. apr. 2008 - 15:04
Vis mer

Norske teknologistudenter i utlandet er strålende fornøyd med det faglige nivået på studiene, viser Studentundersøkelsen 2008.

Nivået i Frankrike er kjent for å være høyt. Slik er det også ved Institut National des Sciences Appliquées i Toulouse (INSA). Der må de norske studentene, som i norsk målestokk har gode realfagskunnskaper, ha ekstra, forberedende undervisning.

Tøff timeplan

Bergenseren Sindre Alvestad (19) valgte det femårige studiet på INSA i Toulouse til tross for – etter eget utsagn – minimale franskkunnskaper.

Men språket er ikke utfordring nummer én.

– Det er ikke fransken som er det vanskeligste, heller de andre fagene. Men jeg tror tross alt det er lettere å studere teknologiske fag enn for eksempel litteratur eller historie på et nytt språk, sier han.

Med begrenset studieerfaring fra Norge synes Sindre det er vrient å sammenligne INSA med universitetene i Norge. Han peker likevel på noen trekk som skiller fransk og norsk studieliv.

– På skolen er det flere timer, lengre dager og mange prøver underveis, ikke noen få avsluttende eksamener. I stedet for at studentene selv har ansvaret for læringen, er det i stor grad lærerne som maner til innsats, sier studenten.

Sivilingeniører ble bedre i matte

Fransk ungdom bedre

Norske ingeniørstudenter i den sørfranske byen har sitt eget program – NORGINSA – og ett års separat realfagsundervisning før de går over til fellesforelesninger med franskmennene.

I to år til tilbys dessuten støtteundervisning til dem som vil ha det.

Margunn Instefjord, informasjonsrådgiver ved Senter for internasjonalisering av høyre utdanning (SIU), er ikke i tvil om at fransk ungdom mestrer realfag gjennomgående bedre enn jevnaldrende nordmenn.

– Matematikkferdigheter er nøkkelen til å lykkes med ingeniørstudier i Frankrike. At du også lærer språket flytende underveis, er en bonus, sier Instefjord, som er hovedansvarlig for rekruttering til ingeniørutdanningen i Toulouse.

Vil jobbe i Norge

Cathinka Walberg (20) fra Gjøvik var godt bevandret i fransk fra ungdomsskolen og videregående skole da hun begynte på INSA.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Jeg vil ikke si at jeg snakker flytende helt ennå, men jeg er i stand til å prate med de franske vennene mine om løst og fast. Franskmennene har vist oss respekt og godvilje. At vi gjør en innsats for å lære oss språket deres, gjør at de faktisk gidder å snakke med oss. De viser oss stor respekt. Det får så være om vi til tider stotrer litt, forteller hun.

Cathinka funnet seg strålende til rette i Toulouse. Hun skryter av shoppingmulighetene, det internasjonale miljøet og ikke minst muligheten til å spise seg mett på restaurant flere ganger i uka. Hun vil savne byen den dagen siste eksamen er unnagjort.

– I en framtidig karriere er det nok Norge som gjelder – helst med en jobb som lar meg bruke kunnskapene jeg har fått gjennom å studere i utlandet. Man kan heller ikke legge skjul på at norske ingeniører tjener mye mer enn franske kolleger. Men hvis jeg plutselig skulle få meg en fransk kjæreste, kan det hende at jeg blir, sier Wahlberg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.