KOMPETANSE: - Med disse anerkjente firmaene har vi oppnådd det som var en forutsetning i mandatet, nemlig å få med internasjonal kompetanse, sier leder i Høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket, Tom Stillesby. (Bilde: Mona Strande)

Lyntogutrederne er klare

Målet er å legge til rette for vurdering av de ulike strekningene.

Asplan Viak og Atkins Group

Arbeider starter umiddelbart og settes i gang fordi første fase av arbeidet viste at tidligere utredninger ikke var sammenlignbare.

Britiske Atkins Group er det eneste selskapet som er blitt tildelt to anbudsdeler. Selskapet skal jobbe med markedsanalyser, samt finansielle og samfunnsøkonomiske analyser.

Den eneste helt norskeide selskapet som har vunnet fram i anbudskonkurransen, er Asplan Viak, som skal stå for miljøanalysene.

– Nyansert

– Det er viktig at utredningen blir nyansert og at alle sider belyses. Sammensetningen av firmaer som vant denne anbudsrunden er en garanti for både allsidighet og kvalitet, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Arbeidet betegnes som den største transportutredningen i Norge i nyere tid.

– Med disse anerkjente firmaene har vi oppnådd det som var en forutsetning i mandatet, nemlig å få med internasjonal kompetanse, sier leder i Høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket, Tom Stillesby.

Strekninger senere

Utredningen av de ulike strekningene, kalt fase 3, legges ut på anbud i oktober i år. Da vil strekningene være følgende:

  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Kristiansand – Stavanger
  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Göteborg
  • Oslo – Stockholm
  • Bergen – Haugesund – Stavanger i kombinasjon med Oslo – Bergen og Oslo – Kristiansand – Stavanger

Den siste delen av utredningen ferdigstilles i februar 2012. Den vil være en del av Nasjonal transportplan 2014-2023. Hele utredningen har et budsjett på 50 millioner kroner. (©NTB)