Markedsføringssjef Thomas Moen i Fanbooster mener at for mange selskaper er opphengt i "likes", uten å vite hva man skal med dem. (Bilde: Colourbox)

FANBOOSTER

– «Likes» spiller nesten ingen rolle lenger

Fanbooster vil la alle i bedriften gjøre Facebook-markedsføring.

Fanbooster er familiebedriften fra Kongsberg som har slått seg opp på Facebook-markedsføring. Nylig lanserte selskapet Fanbooster Ads, et nytt verktøy som skal avansert Facebook-annonsering lett for alle i bedriften.

Merkevaresjef Thomas Moen i Fanbooster mener at mange selskaper er opphengt i "likes", uten at det fører til at man selger mer av et produkt.

Les også: Lag din egen VR-brille i papp

Tar opp kampen

Utenfor landets grenser finnes det mange store og små selskaper som spesialiserer seg på markedsføring for Facebook og andre sosiale medier. Store selskaper som Salesforce, Oracle og Adobe fattet tidlig interesse for dette, og kjøpte opp små og lovende aktører som Buddy Media (Salesforce) og Vitrue (Oracle).

En annen aktør er Wildfire, som som Google kjøpte for 350 millioner dollar i 2012, mens som nå har sluttet å ta imot kunder og blir integrert inn i Googles øvrige annonsetjenester.

Fanbooster er imidlertid det eneste norske selskapet innenfor Facebooks PMD-prgram (Preferred Marketing Developer) og tar kampen opp mot de store fiskene. De har blant annet Telenor, Moods of Norway og Macdonalds på kundelista.

Les også: Dette er Facebooks nye lagrefunksjon

Fanbooster tar opp kampen med de store innen Facebook-markedsføroing. Her med markedssjef Alexander M. Grimstad, innovasjonsjef Geir Sand Nilsen og merkevaresjef Thomas Moen. Mattis A. Falch

Ett klikk

Thomas Moen forteller at Fanboosters mål er at enhver i bedriften skal kunne annonsere enkelt med noen få klikk.

– Innfallsvinkelen er at kunden skal gjøre avanserte ting så raskt og bra som mulig. Verktøyet fungerer dessuten også på mobiltelefon.

De fleste bruker i dag Facebooks egne verktøy for å nå flere kunder, som for eksempel "Boost post"-knappen. Fanbooster Ads gir mulighet for mer avanserte metoder, uten å måtte ha inngående kjennskap til Facebooks irrganger. Som for eksempel å teste responsen på ulike bildevarianter i en annonse.

– Det vi kaller "One-click" gir automatiske annonseinnstillinger så alle kan jobbe med annonser, og se om det har en effekt eller ikke. En kampanje som vanligvis tar 5-6 timer å sette opp vil kunne gjøres med bare et klikk.

Les også:  Slik lager du lynraskt kart og grafer

Stadig endringer

Moen sier at Facebook er et stadig mer attraktivt marked, men det er en stor jobb å følge med på alle endringen som selskapet gjør.

– For et par uker siden sluttet Facebook å tillate såkalt "Like-gating", som gjør at man må gi en like for å se innhold fra en annonsør. 17 minutter etter endringen kunne vi informere kundene våre.

Ifølge Moen blir norske selskaper mer bevisste på Facebook-strategien, selv om mye står igjen.

– Likes spiller nesten ingen rolle lenger. Det har vært en ukultur på å samle likes uten å skjønne hva man skal med det. Det positive er at vi ser at stadig flere selskaper blir flinkere.

Les også:

Norsk app lar deg søke i Netflix, GET og iTunes samtidig  

100 millioner mennesker bruker norsk nettleser på mobilen

Kickstarter skal etablere seg i Skandinavia