Gasskraftverk: Sevan Marine har hatt stor suksess med sin flytende sylinderformede produksjonsenhet. Nå vil selskapet plassere et gasskraftverk ombord. (Bilde: Sevan)
(Bilde: Sevan Marine)
ANSVARLIG: Konsernsjef Per Otto Dyb i norske Siemens har fått hard medfart etter at Siemens har blitt anklaget for korrupsjon mot Forsvaret. (Bilde: Trond Heggelund)
TOG SØKER SPOR: Siemens jobber ikke bare med IT og telerelaterte produkter. De har også levert de nye T-bane vognene til Oslo Sporveier. Nå håper konsernsjef på en tilsvarende ordre i forbindelse med den fremtidige Fornebubanen i Bærum og bybanen i Bergen. (Bilde: Trond Heggelund)

Lanserer flytende gasskraftverk

  • Kraft

Siemens og Sevan Marine har i over to år jobbet med et konsept for flytende gasskraftverk.

Etter flere omfattende studier, blant annet av Sintef, presenterer de nå et 540 MW gasskraftverk som kan ligge tett inntil gassfeltene på Haltenbanken.



Derfra kan anlegget forsyne både offshoreinstallasjoner og Midt-Norge med kraft.

Samtidig kan renset CO 2 injiseres direkte ned i reservoaret. Sevan Marine vil ikke offentliggjøre de totale kostnadene for anlegget, men selskapet understreker at gasskraftverket kan være lønnsomt uten offentlig støtte.

Lønnsomt

– Vi har foreløpig jobbet uten forutsetninger om statlige subsidier. Og tallene våre viser at løsningen vil ha krav til strømpriser som er sammenlignbare med landbaserte gasskraftverk, også når man inkluderer kostnadene knyttet til CO 2-rensing. Det eneste vi ikke har tatt med i kostnadsbildet, er utbygging av infrastruktur for CO 2-håndtering. Men på grunn av at gasskraftverket kan plasseres tett opp til reservoarene blir også kostnadene knyttet til infrastruktur mye lavere enn ved CO 2-rensing fra land, sier Frederik Major, visepresident i Sevan Marine. Han forteller at det flytende gasskraftverket kan være på plass innen tre år.

Konseptet som nå lanseres vil ha en effekt på 450 MW etter CO 2-rensing. Men dersom det er behov for større effekt skal det ikke være problematisk å eskalere flyteren.

Unik konstruksjon

Ideen om større offshorebaserte gasskraftverk med CO 2-rensing er ikke ny. Problemet har vært å finne løsninger som kan romme store gasskraftverk med renseanlegg. Men ifølge Sintef er det enkelt integrere et renseanlegg for CO 2 i skroget på Sevan-plattformen.

– Vår sylindriske plattform er unik fordi den har meget stor bæreevne, gode bevegelsesegenskaper og den trenger ikke å vende etter vær og vind, sier Major. Han forteller at det ikke er mulig å plassere et slikt anlegg på et skip.

– Et skip må dreie etter værforholdene, og det finnes ingen sleperingssystem som takler overføring av elektrisk kraft i den størrelsesorden det her er snakk om.

Kan bedre kraftbalansen

Kraftsituasjonen i Midt-Norge er svært anspent. For bedre kraftbalansen i regionen har Statnett planer om nye kraftlinjer.

Men kraftlinjene er svært omstridt, og olje- og energiminister Odd Roger Enoksen har åpnet for å legge kabler for å hindre ødeleggelse av fjordlandskapet på Vestlandet. Dette vil koste mange milliarder kroner.

Sevan Marine og Siemens hevder at flytende gasskraftverk vil være en bedre løsning.

– Dette er en innovativ og fleksibel løsning som i stor grad adresserer hovedutfordringen for Midt-Norge. Den sørger for levering av betydelige mengder energi til kraftnettet uten tilhørende store utslipp av klimagasser, sier Per Otto Dyb, administrerende direktør i Siemens AS.



Elektrifisering av sokkelen

Initiativtakerne ser for seg at det norskutviklede flytende gasskraftverket kan plasseres mange ulike steder, både her hjemme og i utlandet.

I første omgang presenterer de en løsning hvor gasskraftverket plasseres på Haltenbanken og forsyner både offshoreinstallasjoner og Midt-Norge med strøm.

Det er et stort potensial for å redusere norske CO 2-utslipp ved å elektrifisere installasjonene på Halten. Ifølge redegjørelser til SFT vil gassturbinene på installasjonene Draugen, Heidrun, Åsgard, Kristin og Norne slippe ut over 2 millioner tonn CO 2 i 2010.