SUPER E10: Ikke fullt så supert, ifølge tyske bilister, som heller velger vanlig superbensin når de skal fylle tanken. (Bilde: Reuters/Scanpix)

Krisemøte om tysk biodrivstoff

  • Kraft

Den tyske regjeringen har innkalt til krisemøte i dag, etter at mange tyske bilførere nekter å fylle den nye biodrivstoffstandarden E10 på bilene.

Den økende skepsisen mot den nye blandingen, som inneholder dobbelt så mye, omlag 10 prosent etanol som tidligere, har ført til lange køer med bilister som vil fylle vanlig bensin.

Det har igjen ført til mangel på standard bensin i landet.

Dårlig kommunikasjon

Hovedproblemet, ifølge flere eksperter, er bilindustrien som har sviktet i kommunikasjonen med sine bilkunder.

Også Miljøminister Norbert Röttgen mener oljeindustrien må ta skylden for salget ikke tar seg opp.

Bilindustrien skal ha vært slappe med å informere hvilke biler som uproblematisk kan kjøre på det nye biodrivstoffet, ifølge The Guardian.

Les også: Fagmyndigheter frikjenner lavinnblanding av biodiesel

Fire millioner biler

Det skal være avklart at omlag fire millioner biler ikke har motorer som egner seg for å kjøre på E10, men skal utgjøre kun sju prosent av Tysklands totale bilpark.

En av tysklands største bilprodusenter, BMW, bekrefter at deres biler kan kjøre på E10, og avviser at de ikke har informert sine bilkunder godt nok.

BP, Tysklands største produsent av E10, har vedtatt å bremse produksjonen av den nye bioblandingen ved de to største raffineriene.

Regjeringen setter imidlertid setter foten ned. Raffineriene risikerer bøter dersom de ikke oppfyller regjeringens vedtatte innblandingspåbud for biodrivstoff.

– Vi informerte våre forhandlere og nettsiden vår hadde all informasjon tilgjengelig, sier BMWs talsmann Bernhard Ederer til Guardian.

Bremser produksjonen

BP, Tysklands største produsent av E10, har vedtatt å bremse produksjonen av den nye bioblandingen ved de to største raffineriene.

Regjeringen setter imidlertid setter foten ned. Raffineriene risikerer bøter dersom de ikke oppfyller regjeringens vedtatte innblandingspåbud for biodrivstoff.

EUs arbeid for å redusere klimautslippene omfatter stor bruk av biodrivstoff, og innføringen av E10 på det tyske markedet er en del av arbeidet med å innfri EU-direktivet om økt bruk av nettopp biodrivstoff.

Les også:

Lager bioetanol av avfall

Varsler enormt behov for bioenergi