Feil på motor og styringsmodul på Nissan Leaf dekkes av garantien, men det er uklart hvor mye kapasitetsreduksjon litiumionebatteriet (øverst) må ha før det defineres som defekt. (Bilde: Nissan)

Krever forbud mot Leaf-reklame

Samtidig som at Nissan straks starter leveringen av de første Leaf-elbilene, er det høyst usikkert hva slags rettigheter disse kundene har når rekkevidden reduseres med års bruk.

– Jeg frykter at Nissan ikke vil gi noen reell garanti på batterier til elbiler, men likevel benytte ordet «GARANTI» i markedsføringen, sier Lars C. Krogenæs til Teknisk Ukeblad.

Han har nå, som privatperson, klaget saken inn til Forbrukerombudet.

Dekker kun defekt

Sakens kjerne er hvor mye kapasitetstap på framdriftsbatteriet, altså litiumionebatteriet, en Leaf-eier må forvente.

Selv om Nissan reklamerer med fem års garanti, gjelder dette kun ved defekt. På spørsmål fra TU i forrige uke, ville Nissan Norge ikke si ved hvilken kapasitetsforringelse de vil definere «defekt», men de har satt konsernets jurister på saken.

Nissan «regner med» at batteriet vil ha 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter fem år og 70 prosent etter ti år.

Men samtidig understreker Nissan: «Men dette er ikke garantert. Refusjon eller kompensasjon kan ikke kreves som følge av at batteriet potensielt har lavere kapasitet enn ovennevnte estimater».

I det reviderte inforskrivet fra Nissan Norge, som kan leses i sin helhet hos Norsk elbilforening, har Nissan forandret dette til at «gradvis kapasitetsreduksjon ikke dekkes av garantien».

Les også:

Nissan Norge: – Klønete Leaf-skriv

Nissans ladebløff: Leaf-kabelen skal ikke brukes

– Ingen fornuftige svar

I klagen Krogenæs sendte mandag formiddag, ber han Forbrukerombudet nedlegge et forbud mot markedsføring av garanti på elbiler, inntil garantispørsmålet er avklart.

I tillegg ber han Forbrukerombudet avklare hva garantien innebærer med begrensninger, også sett opp mot rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven.

– Jeg har forsøkt å få avklart med Nissan hva garantivilkårene innebærer, men har ikke fått noe fornuftig svar. Det virker som om garantien de stiller er vesentlig dårligere enn de rettigheter vi har gjennom forbrukerkjøpsloven, skriver Krogenæs i klagen.

Hva er restverdien?

Han mener Nissan bryter markedsføringslovens paragraf 23, fordi det framkommer ikke klart hva som er garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser.

I tillegg til punktene som sier:

  • at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien
  • at det uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien

– Som kunde er jeg avhengig av å ha en viss formening om hva bilen jeg skal kjøpe er verdt om fem år, sier Krogenæs til TU.

Rekkevidden synker

Volumselgerne av elbiler i Norge det siste året er Mitsubishi i-MiEV fulgt av PSA-søstrene Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

Heller ikke her får norske forbrukere noen garanti på batterikapasiteten.

Krogenæs har vært i kontakt med Peugeot-importør Bertel O. Steen som opplyser at 5 år/120 000 km-garantien på Peugeot kun dekker fabrikasjonsfeil på framdriftsbatteriet. Og at kunden må forvente 10–30 prosent kapasitetsreduksjon på litiumionebatteriet i garantiperioden.

– De første som kjøpte Mitsubishi i-MiEV ble forespeilet en rekkevidde på minst 13 mil, så viser det seg at den kun er 8 mil i kaldt vær. Dersom kapasiteten kun er 70 prosent av dette igjen, snakker vi om en rekkevidde på 5–6 mil, påpeker Krogenæs.