KREVER GIGANTPROSJEKTER:For at en av Europas største veientreprenører, portugisiske Mota-Engil Central Europe S.A., skal etablere seg i Norge, krever de konkrete veikontrakter for 200 kilometer veibygging årlig. (Bilde: Joachim Seehusen)

Krever 200 kilometer vei årlig

  • Bygg

I tillegg krever selskapet at det skal foreligge planer om minst 500 kilometer ny motorvei i Norge, og at hver parsell må være på minst 20 kilometer på grunn av alt arbeidet med prosjektorganisasjonen som de stipulerer til ca ti millioner Euro – 80 millioner kroner.





Priskonkurranse

Kravene står i sterk kontrast til realitetene i Norge hvor det bare bygges noen få kilometer motorvei årlig. Både fagmiljøer og flere politikere har tatt til orde for at utenlandske veientreprenører bør bygge vei i Norge, blant annet for å kunne skape større priskonkurranse.

– Kravene til Mota-Engil Central Europe fikk vi bekreftet av kommunikasjonsdirektøren deres da vi var på en fraksjonstur i Polen for to uker siden. Kontrakter for bygging av mindre enn 200 kilometer motorvei årlig, er ikke tilstrekkelig for det portugisiske selskapet for å drive virksomhet i Norge. Dette er også i tråd med hva andre europeiske entreprenører forutsetter, sier Bård Hoksrud (Frp), medlem i Transportkomiteen på Stortinget.





– Ikke realistisk

Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (Krf), mener at kravene til det portugisiske entreprenørselskapet er urealistiske i Norge.

– Vi har 300 kilometer med motorvei i dag. Skulle vi ha bygget 200 kilometer vei per år, så ville det ha vært en enorm økning. På kort sikt kan jeg ikke se at vi kan leve opp til forventningene til det portugisiske selskapet, sier Hareide til Teknisk Ukeblad.





– Mest utfordrende

Freddy de Ruiter (Ap) sitter også i Stortingets Transportkomite. Han har følgende kommentar:

– Jeg synes ikke vi bruker lite penger på veibygging i dag, og dessuten er det vel slik at det er mer utfordrende å bygge vei i Norge i forhold til noen andre land i Europa. Men vi må ha et åpent sinn i forhold til hvordan vi skal kunne få mest mulig vei for pengene.

– Hva synes du om kravene til det portugisiske entreprenørselskapet om kontrakter på bygging av 200 kilometer motorvei årlig?

– De skal ikke sette premisser for hvor mye vei vi skal bygge, men de bestemmer selvsagt hvor de vil etablere seg, sier de Ruiter.

Teknisk Ukeblad har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Mota-Engil Central Europe uten å lykkes.