Statoil har store interesser i Angola, og har vært til stede i landet i over 20 år. Forrige uke var det opprør på en norskeid rigg som opererer i farvannene utenfor Angola. (Bilde: Statoil)

OLJEVIRKSOMHET I ANGOLA

– Korrupsjon er en del av hverdagen

Storkorrupsjon og mangel på kvalifisert arbeidskraft er bare noen av utfordringene norske selskaper må forholde seg til i Angola.

Utfordringene er mange og store for norske selskaper som ønsker å etablere seg i Angola. Som Teknisk Ukeblad skrev fredag, var det for kort tid siden et opprør blant riggmannskapet om bord på den norskeide riggen “Songa Eclipse”, eid av Songa Offshore.

Lokalt mannskap jaget det øvrige mannskapet med øks og kom med drapstrusler.

Kirkens Nødhjelp er til stede i Angola, hvor de jobber for økonomisk rettferdighet gjennom styrking og kapasitetsbygging av sivilsamfunnet. Vibeke Skauerud er organisasjonens lokale representant, og er kritisk til hvordan norske selskaper skal kunne drive forretning i landet.

Korrupsjon en del av hverdagen

– Utfordringene er mange og store for norske selskaper som ønsker å etablere seg i Angola. Angola ble i 2011 rangert som nummer 168 av 182 land på Transparency Internationals korrupsjonsoversikt, og korrupsjon er en del av hverdagen for alle samfunnslag i landet, skriver Skauerud i en epost.  

Hun forklarer at avgjørelser dras ofte ut i langdrag med vilje, i håp om bestikkelser, noe som blir bekreftet av Teknisk Ukeblads kilde i Angola.

Les også: Milliardkontrakt til FMC

– Møter store utfordringer

– Mange angolanske selskaper man må forholde seg til har uklare eierstrukturer og svært tette forbindelser til politiske aktører og makthavere. Presidenten i landet har sittet ved makten i 32 år uten å være lovlig valgt. Dessuten er det mangel på kvalifisert arbeidskraft i landet hvor kun 66 prosent av befolkningen kan lese og skrive. Dette er bare noen av faktorene som gjør at norske selskaper som er forpliktet til å operere under norske retningslinjer møter store utfordringer med å etablere seg og operere på en forsvarlig måte i landet, sier Skauerud.

Statoil har vært til stede i Angola i mer enn 20 år, og defineres som et av de viktigste satsningsområdene for selskapet, på selskapets nettsider.

Statoil samarbeider med Angolas nasjonale oljeselskap, Sonangol, hovedsakelig innen teknologi, leting og teknisk støtte. 

Statoil er i dag partner i syv produserende felt som bidrar med om lag 170.000 fat egenproduksjon per dag.

Les også: Åpner dører for norsk industri

Songa Eclipse
Mannskapet om bord Songa Eclipse opplevde å bli jaget med øks og drapstrusler fra lokale arbeidere. Songa Offshore

Vil støtte lokalindustrien

Statoil skriver at de har ambisjoner om å støtte og fremme bærekraftig lokalindustri i Angola, og sysselsetter i dag 30 lokale ansatte.

Skauerud i Kirkens Nødhjelp er enig i at norsk næringsliv kan bidra til en positiv utvikling i Angola. Ifølge organisasjonen har Statoil alene i løpet av ti år betalt 90 milliarder kroner i skatt til Angola, mens Norge i samme periode ga en samlet bistand til Afrika på mellom 40-50 milliarder kroner.

Økonomisk vekst ikke ensidig positivt

– Kirkens Nødhjelp understreker imidlertid at bidrag til økonomisk vekst ikke ensidig vil lede til en positiv utvikling i Angola, men at styrking av styresett også må prioriteres. Vi mener derfor at Norge bør støtte det sivile samfunn enda mer enn man faktisk gjør i dag. I den fasen Angola er i nå, er det viktig å ikke kutte støtten til det lokale samfunn. De fleste land kutter nå den bilaterale støtten fordi landet går så bra. Dette er feil, sier Skauerud.

Mens Norge øker sin samhandling med angolanske myndigheter, øker misnøyen blant flere lag i samfunnet.

Les også: Vil ha åpenhet om oljepenger

Må bedre forvaltningen

– Med mindre Angola får en utvikling som fører til en reell fattigdomsreduksjon, blir det svært vanskelig å forsvare tunge norske investeringer i landet. Vi ønsker å se en økning i innsatsen for en mer rettferdig forvaltning av inntektene fra oljeindustrien. Inntektene som norske selskaper bidrar til, må gi en reell fattigdomsreduksjon, mener Skauerud.

Teknisk Ukeblad lyktes ikke med å få en uttalelse fra Statoil.