HÅNDSLAG: Administrerende direktør i Intsok, Gulbrand Wangen, mener at de norske bedriftene er flinke til å dele erfaring og hjelpe hverandre. (Bilde: Tore Stensvold)

Åpner dører for norsk industri

  • Olje og gass

Intsok

  • Markedsføringsorgan for norsk olje- og gassteknologi, samarbeid mellom myndigheter og bedrifter
  • Etablert i 1997 av myndigheter og petroleumsorganisasjoner samt Statoil, Hydro og Saga
  • Målet er å hjelpe norsk offshoreindustri internasjonalt
  • Form: Non-profit organisasjon
  • Medlemmer: 205 pr. mai 2010
  • Markedspotensial for offshoreleveranser 2010-2013: USD 419 milliarder i hovedmarkedsland + 248 i sekundærmarked
  • Hovedmarkeder: Angola, Brasil, Kina, Russland, UK, USA/Mexicogolfen
  • Sekundærmarkeder: Australia, Canada, India, Indonesia, Kasakhstan, Malaysia, Mexico, Midtøsten, Nigeria, Verft i Asia

Kilde: Intsok

I 13 år har Gudbrand Wangen og et stadig større korps av rådgivere og stedlige representanter jobbet for å eksportere alt fra små og store produkter til kunnskap om olje- og gassvirksomhet på norsk vis.

– Målet er å hjelpe norske bedrifter ut i verden og inn på nye markeder, sier administrerende direktør Gudbrand Wangen.





Verdensutstilling

Kina er ett av disse markedene. Under verdensutstillingen i Shanghai arrangerte Intsok og norske myndigheter "Norwegian Energy Day: Oil and Gas" to dager til ende, 26. og 27. mai.

– Det er en stor begivenhet der norske selskaper virkelig fikk vist seg fram, sier Wangen. Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen ledet an med et haleheng fra norsk næringsliv.

Kina er et godt eksempel på et marked som er tungt å trenge inn i for norsk leverandørindustri.





Feil dør?

De færreste har muskler og budsjetter til å gjøre alt fotarbeidet som skal til for å selge en pumpe i Aserbajdsjan, en ventil i Brasil eller en dekkskran til Kina. Ikke er det så lett å vite hvilke dører man skal banke på og hvem man skal spørre etter.

Samtidig har en rekke av de internasjonale oljeselskapene skrevet rammeavtaler og valgt seg strategiske partnere, uansett hvor i verden de skal ha utført oppgaver. Det kan effektivt stenge små aktører ute.

– Da kan det være godt for de små å få hjelp av Intsok, der også de store aktørene er med, og som kan ta de mindre selskapene med seg som underleverandører, påpeker Wangen. Han er svært fornøyd med at de store selskapene med rammekontrakter med oljeselskapene løfter fram de mindre norske aktørene.





Billett ut

Hele 205 norske bedrifter innen offshorevirksomhet betaler sin medlemsavgift for å være med i Intsok-samarbeidet. Avgiften betales etter størrelse, og selv de største som Statoil og Aker Solutions er med.

Statoil var med på å stifte Intsok i 1997 og lønner to medarbeider samt spytter inn 870.00 til driften. Aker Solutions betaler en konsernsum på 580.000, mens en bedrift med mindre enn 50 millioner kroner i omsetning slipper unna med 32.000 kroner.

Intsok har et budsjett i 2010 på 17,5 millioner kroner og mottar i tillegg et ekstraordinært tilskudd i år på en million kroner i såkornmidler for å kartlegge nye markedsområder.

BW Offshore FPSO Cidade Saõ Vicente (ombygd FPSO BW Peace,) Petrobras, Brasil, oljeutvinng dypvann, Tupi-felet, ca.  400 kilometer utenfor Rio de Janeiro, vanndyp ca. 2200 meter.
OMBYGGING: BW Offshore bygget om en gammel oljetanker til produksjonsskip. Med navnet Cidade Saõ Vicente er den plassert på Tupi-feltet for Petrobras. Vanndypet er 2.200 meter. Petrobras

Blinker ut markeder

Intsok skyter ikke i blinde, men er som en blekksprut med fangarmer og sugekopper i utvalgte land og markeder. Sammen med partnerselskapene, er det plukket ut både bransjer og fagområder der selskapene har spisskompetanse. Gjennom analyse av de ulike geografiske markedene, blinkes aktuelle områder ut.

Tre forhold spiller inn når markeder skal plukkes ut:

  1. Etterspørsel og samsvar med norsk kompetanse
  2. Størrelse/volum på markedet – minst fire år fram i tid
  3. Summen av markedsinteressen til de norske partneren

– Vi tilpasser vår innsats mot de områdene hvor mulighetene er størst. Styret i Intsok er med og evaluerer og justere kursen, sier Wangen.





Dropper Afrika

De siste justeringer har medført at Nigeria er droppet og den lokale rådgiver inndratt på grunn av politisk ustabilitet. Nye vekstområder er Australia og Brasil.

Intsok har nå 12 lokale rådgivere rundt omkring i verden samt en rådgiverstab i Norge som bistår Intsok-medlemmene etter behov. De utarbeider også rapporter med detaljert markedsinformasjon.

Brasil, Petrobras, plattform, lettbåt, Semi-sub P-26 på Marlim-feltet i Campos-bassenget utenfor Brasil.
Intsok har nå 12 lokale rådgivere rundt omkring i verden samt en rådgiverstab i Norge som bistår Intsok-medlemmene etter behov. De utarbeider også rapporter med detaljert markedsinformasjon. HØYT OG DYPT: Petrobras er en viktig kunde for norsk teknologi, men det er ikke bare å reise til Brasil og be om et møte. Bildet er fra Marlim-feltet, der flere norske bedrifter har fått leveranser. Petrobras





Proteksjonisme

Norske bedrifter merker det samme utlendinger sikkert fikk føle i Norge på 70, 80 og 90-tallet: Vi vil gjøre mest mulig selv. Vi vil at offshoreindustrien skal bygges opp med norsk arbeidskraft, norskprodusert utstyr og plattformer samt bygge opp vår egen kompetanse. Proteksjonismen er ikke så synlig her i landet lenger, men i de nye offshorenasjonene er det uttrykt.

Blant annet krever Brasil at det meste av utstyret Petrobras bestiller, skal produseres lokalt. Derfor har en rekke norske bedrifter opprettet egne datterselskaper og produksjonsselskaper. Selv om mye arbeid gjøres lokalt, skal det kjøpes inn deler og mindre utstyr. Da kan nye markeder åpnes for underleverandørene i Norge.





På ryggen til Statoil

– Du får ikke et møte med Petrobras uten videre, men kommer du sammen med Statoil, er det en annen sak, sier Wangen.

Selv store aktører kan ha nytte av Intsok. Det er ikke uten grunn Aker Solutions betaler store summer til Intsok.

– Intsok er viktig også for oss som er store og allerede til stede i mange land. De kan være med og åpne dører og sørge for kontakt med myndigheter, sier Egil Martinussen i Aker Solutions. Han har jobbet mange år i Thailand og vært med på mange arrangementer i regi av Intsok.

Når Intsok steller i stand møter og seminarer i utlandet, er det gjerne med norske ministre eller toppolitikere og toppsjefer fra næringslivet. Da stiller også vertslandet med sine toppfolk, både fra politikk og næringsliv. Da gjelder det å ha bunken med visittkort klare.





Måloppnåelse?

Wangen har ingen tall han kan slå i bordet med som sannhetsbevis på at Intsok betyr noe.

– Vi kan ikke peke på enkeltkontrakter og si at den kom i stand som direkte resultat av vårt arbeid. Vi har utført en tilfredshetsmåling blant våre partnere. Det er det nærmeste vi kommer en suksessmålestokk, sier Wangen.

Ved forrige måling, i 2006, svarte 20 prosent av medlemmene at de ventet en dobling av sin internasjonale omsetning de neste fem år.

– I årets måling svarer 39 prosent at de regner med en dobling, altså 10 prosentpoeng opp. Det innebærer en vesentlig økning, sier Wangen fornøyd.