Ny design på tu.no: Til venstre den vanlige nyhetsmodusen, til høyre den nye helgemodusen, som har som hensikt å dyrke de mest dyptgående reportasjene. (Foto: Skjermdump)

KOMMENTAR: TU.NO

Nå er TU.no ute i nytt design

Kommentarsystemet er også skiftet ut.

Etter at Teknisk Ukeblad Media i fjor høst kjøpte Mediehuset Tek, besluttet vi å ta i bruk Teks egenutviklede publiseringssystem Neo som plattform for all redaksjonell virksomhet i det nye selskapet.

Kommende uke svitsjer vi over, og samtidig gjennomføres et komplett redesign av tu.no. Vi kobler også på kommentarsystemet fra Norges største teknologiforum diskusjon.no.

Tankene bak designet

Det siste året har tu.no-redaksjonen jobbet målrettet med å dyrke unike saker, så ofte som mulig med rot i norske teknologimiljøer. Målet er å gi innsikt og å peke på konsekvenser. Fellesnyheter og sitater fra andre medier henvises til notisformatet i TU Live, og er ikke noe våre journalister skal bruke mye tid på.

Denne profilen skal speiles i nytt design, som er mye mer nedtonet og mindre støyende enn tidligere. Vi legger oss nærmere et magasinformat enn en tabloidavis, og amerikanske The Atlantic er åpenbart et av forbildene til designer Andreas Nygaard i Iteo, som har hjulpet oss med utformingen.

Vi har også ryddet i annonseflatene, og er blant de første norske nettstedene som fjerner toppbanneren (annonsen i toppen av siden) fra forsidene våre, for at leserne skal få mest mulig nyhetsinnhold i første skjermbilde.

Andre nyheter er: Egne artikkelmaler for kommentarartikler, et eget design på langlesningssaker og tydeligere prioriterte bildeflater. De beste bildene skal gis mer plass, de dårligste skal bort.

Titlene blir vesentlig mindre. Vi innfører også et «kveldsmodus» på forsiden, for å rydde plass til beste dybdesakene i tidene på døgnet hvor nyhetstrykket er lavest.

Laster raskere

Men design og struktur handler først og fremst om funksjonalitet, og noe av det aller viktigste i denne prosessen har vært å bedre lastetiden for mobilutgaven.

Veldig forenklet, kan vi si at mobilutgaven ikke laster inn mer enn du har bruk for, det meste lastes asynkront. I tillegg har vi redusert bildestørrelser etc. Utviklerne er også så smått igang med å utforske Googles Accelerated Mobile Pages Project (AMP) for å gjøre sidene enda raskere.

Generelt sett vil mobilutgaven fremstå som ganske minimalistisk.

Konstant utvikling

En av hovedårsakene til at vi har valgt Neo som publiseringsløsning, er at fleksibiliteten blir mye større enn tidligere. Vi kan fort snu oss rundt hvis noe viser seg ikke å fungere optimalt.

Desken i tu.no bruker live statistikk, heatmaps og scrollmaps, som gir klare indikasjoner på hva som fungerer og ikke i kommunikasjon med leserne. Nytt design er delvis basert på tidligere erfaringer, men igjen må vi prøve, måle og justere.

Utvikling av nye tjenester vil også skje i et mye høyere tempo enn tidligere.

Nytt kommentarsystem

tu.no har mange kunnskapsrike lesere, som deler innsikt og synspunkter i kommentarfeltet under hver artikkel. Dette er et nyttig supplement og korrektiv til journalistikken vi produserer.

Kommentarene er stort sett veldig konstruktive, men siste månedene er det blitt rapportert inn flere overtramp enn tidligere, og vi ønsker nå å ta litt strengere kontroll over debattene.

Artikkelkommentarene knyttes heretter til diskusjon.no, hvor et moderatorkorps på mer enn 40 mennesker vil hjelpe tu.nos redaksjonelle desk med å sikre at vi opprettholder et sunt kommentarmiljø innenfor gjeldende retningslinjer.

Leserne kan fortsatt poste kommentarer uten å oppgi fullt navn, men de må opprette en profil, med en verifisert epost, før de kan logge inn og kommentere.

Målet er at en allerede god debatt skal bli enda mer saklig.

Si din mening

Vi håper dere liker det nye designet.

Hvis alt går etter planen, rulles det ut allerede mandag 8. februar.

tu.no er til for leserne, og deres innspill er viktige, så si gjerne hva dere mener i kommentarfeltet under.