Etter mange forsinkelser er Think City nå satt i serieproduksjon og leveransene har startet. (Bilde: Think Global)
(Bilde: Knut Bry\Think)
(Bilde: Scanpix)
Elbil Norge AS produserer de små to-seters bilene Buddy på Økern i Oslo. (Bilde: Wiki Commons)

– Kjøper gjerne norske batterier

  • Industri

– Det er ingen grunn til at de ikke skal få det til like godt som andre, sier Mollestad om at Miljøbil Innovasjon skal produsere litium-ionbatterier i Grenland.





Sikkerhet viktig

Utfordringen med litium-ionbatterier er at helt nye systemer må bygges opp.

– De har vært brukt i mindre enheter. Nå kobles flere hundre celler sammen. Det å bygge pakker som fungerer, samtidig som man tar vare på sikkerheten og sørger for riktig kjøling og har systemer for overvåking - det er den store utfordringen, sier Thinks teknologidirektør.

Å lage slike komplette systemer krever mye jobb og mye testing, ifølge Mollestad.

– Dette er i utgangspunktet brennbare batterier, derfor er sikkerhet ekstremt viktig. Vi må ha en kontrollmekanisme som overvåker systemene, og som stopper bilen ved feil, sier han.





Amerikanske produsenter

Selv har Think satset på to forskjellige amerikanske produsenter, A123 og Enerdel.

Biler med litium-batterier fra disse produsentene skulle lanseres i vinter, men har blitt utsatt på grunn av Thinks vanskelige økonomiske situasjon.

– A123 har et litiumjernfosfat batteri basert på sylindriske celler. Der har vi kommet ganske langt. Vi har gjort det meste av testing og har batteriene i prototypebiler. Enerdel har en annen kjemi i batteriene, som er basert på prismetiske celler. Også her har vi kommet ganske langt, og har fått frem prototypebatterier, forteller Mollestad til Teknisk Ukeblad.

Les også: Strømmer tilbake til Think

Kjøper gjerne

Også Think vurderte Electrovaya, som Miljøbil Innovasjon samarbeider med, som samarbeidspartner, men endte opp med andre partnere.

– A123 var på den tid kommet lenger, og det var grunnen til at vi valgte dem, sier Mollestad.

Han synes det er bra at det nå blir batteriproduksjon i Norge. – Vi er glade for alle som jobber for elbiler, all teknologi og kompetanse trengs. Det er ikke noe i veien for at vi kan handle med dem hvis de kommer med et godt produkt som er kommersielt, sier han.





Amerikansk for Buddy også

Også elbilen Buddy satser på å komme med litiumbatterier om ikke altfor lenge.

– Vi har nettopp diskutert litium-situasjonen og planlegger å tilby litiumbatterier i Buddy i løpet av kort tid, sier administrerende direktør i Elbil Norge, Kjell H. Strøm, til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at selskapet har kontakt med en amerikansk leverandør, som de er sikre på både med hensyn til teknologi, garantier og service.

– Det er ikke bare å sette nye batterier inn i bilen. Dette har ikke vært klart før nå. Teknologimessig har det vært en god del med disse tingene og det må fungere sånn noenlunde. Nå har vi testet dette gjennom to til tre år og føler at vi er klar, sier han videre.





Både bly og litium

Per i dag går sju Buddy-biler med litium ion-batterier i test på norske veier. Disse bilene er 200 kilo lettere.

Strøm tror ikke leveranseproblemer skal bli noe problem. Elbil Norge er en liten produsent, med en produksjon på drøyt 300 biler og har dermed ikke det store behovet. Men selskapet har planer om en ny fabrikk. Målet er å skalere opp produksjonen til 5.000 biler i året.

– Vi føler ikke at batterileveranser skal bli noe problem, sier Strøm, som legger til at selskapet vil tilby blybatterier også, som et alternativ til de som vil ha litt billigere biler.

– Det har med pris å gjøre. Litium er dyrere, legger han til.