SYNEK

Kan dette bli den nye måten å handle øl på?

Fra mikrobryggeri til egen dispenser uten å forringe kvaliteten.

– Synek har allsidigheten til en iPod, skriver selskapet selv om deres øldispenser for hjemmebruk.

Initiativtakerne mener dette skal bære med seg fordeler for både bransjen og forbrukerne.

Øl fra lokale bryggerier går ofte gjennom de samme kanalene som de de velkjente de store bryggeriene: I flaskeform til butikker og Vinmonopol. Synek skal gjennom folkefinansiering på Kickstarter forsøke å endre dette, men hvor langt kan de komme med dette i Norge?

– Vi er verdensomspennende. Fra USA, til Asia, Sør-Afrika og selvsagt Europa, sier stifteren Steve Young til Teknisk Ukeblad.

Les også: Slik har du aldri tappet øl før

Flasking suger, men

Hevert, tomflasker og korker kan sikkert være en givende aktivitet når det skal flaskes for en hjemmebrygger med små og adspredte batcher.

Men da Synek selv forhørte seg med hva bryggerier i USA hadde å si om saken, så er nok ikke flaskingen like hyggelig når en produserer i større skala, selv med flaskemaskiner.

– Flasking er den verste delen av jobben vår, sier Michael Marquess fra Mother Road Brewing Co i Arizona i en av Syneks promovideoer.

Flere av de som ble spurt påpeker at flasking er en veldig dyr måte for mindre bryggerier å få ølen ut til kundene.

Markedsansvarlig Tom Young (som tilfeldigvis har samme etternavn som stifteren av Synek) ved Grimstad-bryggeriet Nøgne Ø er likevel i tvil om det nye konseptet vil være verdt det.

– Vi har allerede en god del kunder som kommer innom for å kjøpe øl, men det vil ikke være mange norske bryggerier som kan ha rask norsk omsetning av øl til å forsvare et slikt system, sier Tom Young.

Les også: «Alkopille» skal gjøre deg beruset uten bivirkninger

Gimmick

Markedsansvarlige i Nøgne Ø peker på at det også ligger en begrensning i den norske alkohollovgivningen.

– Vi kan ikke selge øl med høyere alkoholprosent enn 4,7 prosent direkte til våre kunder, og dermed utelukkes våre mest populære øl og 2/3 av vårt faste sortiment, sier Tom Young.

– Er det noen fordeler med denne måte fremfor å distribuere ølen i flasker til dem som vil nyte dem hjemme?

– Fordelen blir vel egentlig gimmicken ved at kunden kan servere øl fra kran hjemme. Hadde puber og bryggerier kunne solgt øl uavhengig av alkoholprosent, ville dette vært mye mer aktuelt. Pubene har jo allerede utstyr for å kunne levere ølet, men de har ikke lov til å selge øl som kunden tar med hjem, sier Young.

Les også: Se hva han fikk til med en mikrobølgeovn og Raspberry Pi

Ølenes internett

Det er ikke til å komme unna at nyvinninger vil kaste seg på tingenes internett.

Stifteren Steve Young ser for seg at hjemmekranene også skal kunne koble seg opp til nettet og bli sosialt.

– Når vi kommer til det siste punktet, vil dispenserne våre være tilkoblet wifi. Den vil kunne fortelle deg nøyaktig hva slags øl du drikker, hvor fort du drikker det, hvor mye øl som er igjen i dispenseren. Du kan følge venner for å se hva de drikker. Det skaper et sosialt nettverk bak øl, sier Steve Young.

Han forteller videre at selskapet vil gi disse trendene og analysene tilbake til bryggeriene, så de kan følge trendene og levere ølet som kundene vil ha.

Japansk innovasjon: Perfekt tappet øl - hver gang!

Bevarer kvaliteten

I tillegg til at ølbryggerne slipper jobben med å flaske ølet, skal det også være andre fordeler med nyvinningen.

Tappemaskinen utstyres med kullsyrepatroner som gjør at ølet får tilførsel av kullsyre i det brygget tappes. Det gjør at ølposene, som til forveksling kan ligne på kartongvindunker har et problem mindre når det kommer til frakt.

Posene er forseglet og skal aldri slippe inn luft fra verden på utsiden. Et spesielt adapter skal passe til alle ølkraner og gjøre det mulig å fylle opp fra ei tønne, en tappekran eller hos det lokale mikrobryggeriet. Posene skal være godt sikret for trykk og er testet til å tåle over 30 PSI.

Les også: Norsk tare kan gjøre at fett ikke tas opp i kroppen

Fra forbudstid til ølkultur

For snart 100 år siden, trådte brennevinsforbudet i kraft, i året 1916. Den såkalte forbudstiden varte til 1927, da den ble opphevet gjennom folkeavstemning.

Norge er fortsatt mer restriktive i alkoholpolitikken enn enkelte andre land, men en bølge av mikrobryggerier har skummet inn over Europa og Nord-Amerika. Dette har skapt en ny interesse for håndverksøl gjennom lokale gårds- og mikrobryggerier, for ikke å snakke om hjemmebrygging.

Tall fra det amerikanske Brewers Association forteller oss at det åpnes 1,2 nye bryggerier hver dag i USA.

Det gir en grei pekepinn på hvor omfattende små og mellomstore ølbedrifter vokser fram og hvordan det kan endre bransjen i årene framover.

Les også:

Norsk selskap moderniserer fluestanga

Nordmenn betaler stadig mer for kjøleskap

Kickstarter skal etablere seg i Skandinavia