Volkswagens juks med utslippskravene kan bli en av historiens verste industriskandaler, skriver redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad. (Foto: Colourbox)

VOLKSWAGEN-SKANDALEN

«Juks aldri med miljøteknologi!»

Det mener redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad.

  • Kommentarer

Volkswagens juks med utslippskravene kan bli en av historiens verste industriskandaler. Toppsjefen og en rekke personer i ledelsen for forskning og utvikling i både VW, Audi og Porsche har fått sparken.

De økonomiske konsekvensene i form av erstatninger, bøter og omdømmetap er så alvorlige at de kan true konsernets fremtid.

«Folkevogna» skulle bli Hitler-Tysklands nasjonale bilmerke da VW ble etablert i 1937 etter at Opel ble solgt til amerikanske GM. Men først på 50-tallet ble «Das Auto» en suksess, ikke minst i Norge.

I 1964 kjøpte selskapet Audi som har solgt sine biler på slagordet «Vorsprung durch Technik» tross en lang strid om grunnlaget for en så pompøs markedsføring.

Nå er merkevarene skadeskutt. Det vil ta tid før «Made in Germany» og tysk ingeniørkunst får rettet opp sitt renomme.

Blir den treigere på pedalen? Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

Vurderer dieselforbud

Statens vegvesen har uttalt at det er minst 100 000 manipulerte motorer fra Volkswagen som også ruller rundt på norske veier.

Alle vi som kjører rundt i dieselbiler har fått oss en vekker. Er også min fem år gamle BMW X1 en utslippsbombe? I 2007 kom CO2-avgiften som slo heldig ut for dieselbiler og i 2009 innførte regjeringen lavere dieselavgift som endret bilparken i favør av dieselbiler.

Nå er nye bensinmotorer definert som mer miljøvennlige enn diesel. Spesielt gjelder dette vinterstid da dieselbiler slipper ut mer NOx enn bensinbiler. Oslo og Bergen vurderer dieselforbud i perioder.

For oss bileiere har myndighetenes kunnskapsmangel og sjonglering med avgifter skapt forvirring.

Bilindustrien er ikke ukjent med skandaler. Oftest er det skjerpede krav til sikkerhet som har vært årsak til tilbakekalling eller oppgraderinger av bilmerker. I USA har flere bilfabrikanter blitt bøtelagt for å bryte «The Clean Air Act» i form av juks med forbrukstall på drivstoff.

Les også: Slik kan VW ha lurt utslippsmålingen

«Dieselgate»

Vi kan håpe at «dieselgate» vil bli en vekker for hele bilindustrien. Den vil bli underlagt strengere testkrav og godkjenningsprosedyrer. For eksempel bør EU kreve at det ikke skal være avvik mellom utslipp i testlab og kjøring på landevei, slik USA gjorde for flere år siden.

Fabrikantene vil måtte pushe teknologiutviklingen for å bli best på utslippsfrie biler. Og de politiske signalene er allerede tydelige nok: Det er en bred oppslutning om insentivene for elbiler mens de fleste partiene med unntak av Frp ønsker å stramme til avgiftene for fossilbiler.

Nå vil miljøkravene bli tøffere, også fordi kundene ønsker det. Det vil bli et race om å utvikle de mest miljøvennlige bilene. Og der ligger paradoksalt nok VW godt an.

Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin