Racing på Silverstone: Lagets sjåfører får oppfylt guttedrømmen om å kjøre på en ekte formel-1-bane. Bilene må gjennomgå statiske og dynamiske tester som avslører om det er gjort skikkelig arbeid under konstruksjon og bygging. Her er Revolve NTNU-bilen under akselerasjonstesten.
Norske biler: Både Høgskolen i Østfold og Revolve NTNU vakte oppsikt med sine biler i det første året med norsk deltakelse i Formula Student. I den vennskapelige internkonkurransen mellom de norske lagene, trakk NTNU (foran) det lengste strået.
Norsk jubel: To års hardt arbeid ga resultater for laget fra NTNU. De overrasket det internasjonale ingeniørmiljøet i Norges debutår i Formula Student, og vant prisen som årets nykommer, i konkurranse med 132 lag fra 34 land. Sammenlagtseieren gikk til Sverige og Chalmers.

FORMULA STUDENT PÅ SILVERSTONE

Jubel for norske racerstudenter

For aller første gang stilte norske studenter til start i den prestisjefylte ingeniørkonkurransen Formula Student. De gikk rett inn i den internasjonale eliten.

Jubelropet fra studentstruper kom som et ekko av motorbrølene da Formula Student inntok den engelske racingbanen Silverstone 13. – 15. juli. 

3000 studenter fra 34 land kom med sine 132 egenbygde racerbiler, for å måle motorkrefter og hjernekrefter.

– Dette er Roskilde for ingeniører, gliser de i den norske delen av teltcampen.

– I stedet for konserter har vi racing!

Ingeniørfaglig inspirasjon

Norge ble spesielt nevnt i velkomsthilsenen fra ledelsen av Institution of Mechanical Engeneers, som et land man var glad for endelig å se på startlistene, etter at svenske lag blant annet fra Chalmers har markert seg sterkt i mange år.

NTNU, Høgskolen i Østfold og Universitetet i Stavanger kom alle med ambisjoner om å fullføre, noe som er et trangt nåløye i seg selv.

Særlig Østfold og NTNU vakte stor oppsikt med sine biler, og høstet mange lovord fra både dommere, kommentatorer og andre studenter.

Konkurransens hovedmål er å spre inspirasjon til neste generasjons ingeniører, og å stimulere ferdigheter som ikke blir fremmet nok under ingeniørutdanningen.

Lagene skal ikke bare utvikle og bygge en racerbil fra grunnen av, men også presentere designrapporter, kostnads- og forretningsplaner for tenkt produksjon.

På Silverstone gjennomgår bilene grundige tekniske inspeksjoner, før de slippes ut på banen for å kjøre ulike konkurranseformer. 

Les mer om konkurransen: NTNU-studenter skal bygge superbil

Norske biler: Både Høgskolen i Østfold og Revolve NTNU vakte oppsikt med sine biler i det første året med norsk deltakelse i Formula Student. I den vennskapelige internkonkurransen mellom de norske lagene, trakk NTNU (foran) det lengste strået.

Fra våt drøm til virkelighet

Formula Student er den heteste rekrutteringsarenaen for unge ingeniørspirer som ønsker seg inn i motorsport eller bilindustri, og mange tekniske universitet har lang tradisjon for å sende lag som gjør det skarpt.

Selv om hvert år krever et nytt lag og en ny bil, bygger de på tidligere års erfaringer, utredninger og beregninger.

Førsteårslagene bruker derfor å være å finne langt ned på resultatlistene, og det ble nærmest betegnet som en sensasjon da laget Revolve NTNU gikk inn på en 17. plass i sammendraget.

Med dette resultatet vant de også prisen som «årets nykommer».

– Vi hadde en våt drøm om å bygge bil. Og ønsket å få praktisere teorien vi lærer på skolen. Da var Formula Student riktig konkurranse for oss. Men dette har gått bedre enn vi kunne drømme om. Nå flyr jeg snart, jubler Sigbjørn Eriksrud, initiativtaker til prosjektet og gruppeleder for motor og drivverk.

Norsk jubel: To års hardt arbeid ga resultater for laget fra NTNU. De overrasket det internasjonale ingeniørmiljøet i Norges debutår i Formula Student, og vant prisen som årets nykommer, i konkurranse med 132 lag fra 34 land. Sammenlagtseieren gikk til Sverige og Chalmers.
Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

Fem år til med elbil-subsidier

Slik kan elbilen bli trådløs