Hydrogenstasjonen på Lillestrøm er en av verdens første som tilbyr hydrogen laget av deponigass og strøm fra solceller. (Bilde: Kunnskapsbyen Lillestrøm)

HYDROGENBILER

Japan lærer hydrogen i Norge

Men her til lands er hydrogenstasjonene igjen truet med nedleggelse.

Japan er blant landene som er lengst fremme på hydrogenbiler og brenselcelleteknologi.

Men når det gjelder hydrogeninfrastruktur, er erfaringene mindre.

Nå er arbeidet med å bygge opp et nettverk av hydrogenfyllestasjoner i Japan i startgropa. Bare de kommende tre årene skal det bygges 100 stasjoner.

For å lære mer om bygging og drift, reiser de rundt om i verden for å hente erfaringer. Blant annet til Norge.

Les også: Bilgiganter satser på hydrogen i Skandinavia

40 i Tokyo

Iwatani, et stort industrikonglomerat som blant annet er store på gass, skal bygge 20 av hydrogenfyllestasjonene i Japan. Forrige uke var selskapet på befaring på hydrogenstasjonene på Lillestrøm og Økern i Oslo.

– Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse på området med stasjoner i drift over flere år. Hydrogenstasjonen på Lillestrøm er også unik i verden med energikilder som deponigass og solenergi, sier Bjørn Simonsen, leder av Hynor-prosjektet, i en melding fra Kunnskapsbyen Lillestrøm.

De første hundre stasjonene skal bygges i Japan fram til 2015. 40 av stasjonene skal bygges i Tokyo-området.

Les også: Handler 15 elektriske biler til én million per stykk

Krever større private bidrag

På ett punkt har imidlertid Japan kommet lengre enn Norge.

Selv om det også er betydelig offentlig støtte bak infrastrukturen som nå skal bygges der, er den private bidragsandelen langt større enn i Norge. En koalisjon av 15 selskaper står bak hydrogensatsingen i Japan.

Mangelen på private midler er nå en reell trussel for å opprettholde fyllestasjonene i Norge i 2013.

Staten, via Transnova, støtter i inneværende år driften av Hyops hydrogenstasjoner med i overkant av sju millioner kroner.

Men i forslaget til neste års statsbudsjett ble det understreket:

«Eventuell videre støtte til hydrogenstasjoner forutsetter at også næringslivet bidrar med en betydelig andel».

Les også: – Folk har mistet interessen for elbil

Statoil trakk seg

For et år siden la Statoil ned sine hydrogenstasjoner i forbindelse med at de sluttet med nedstrømvirksomhet.

Redningen ble å opprette et nytt aksjeselskap, Hyop, som har som formål å produsere og selge hydrogen til biler.

I 2012 bidro Transnova med å dekke underskuddet i selskapet.

Siden forslaget til statsbudsjett ble lagt fram, er kravet til privat bidrag mildnet noe, og det pågår diskusjoner for å hindre at pumpene stenges.

– Jeg er nå i ferd med å lage en oppdatert liste som synliggjør det som finnes av næringslivsbidrag i dag. Jeg ser ikke svart på driftssituasjonen for 2013. Dessuten har vi sterke støttespillere i Akershus fylkeskommune og Oslo kommune, sier Hyop-sjef Ulf Hafseld til Teknisk Ukeblad.

Les også: Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur

Intensjonsavtale

I dag driver Hyop hydrogenfyllestasjonene i Porsgrunn, Drammen og Økern i Oslo og har en intensjonsavtale om å drive den nye Hynor-stasjonen på Lillestrøm. Stasjonene fungerer ifølge Hafseld meget bra.

I tillegg er det en fyllestasjon på Gaustad tilknyttet EU-prosjektet H2 moves Scandinavia og en fyllestasjon for busser på Rosenholm tilknyttet EU-prosjektet Chic.

For Hyop, som Hafseld liker å kalle verdens største uavhengige hydrogenleverandør, handler det om å holde koken en stund til.

For et par måneder siden signerte nemlig hydrogenkreftene i de nordiske landene en såkalt MoU med Toyota, Nissan, Honda og Hyundai. Et premiss i avtalen er at landene sørger for å etablere en viss infrastruktur i løpet av perioden 2014-2017, mens bilprodusentene da vil gjøre dette til en arena for tidlig utrulling av nestegenerasjons hydrogenbiler - FCEV.

Det handler altså om å koordinere etableringen av fyllestasjoner og lanseringen av hydrogenbiler.

Yasutaka Takada fra Iwatani Corporation og Hynor-leder Bjørn Simonsen.
Det handler altså om å koordinere etableringen av fyllestasjoner og lanseringen av hydrogenbiler.Yasutaka Takada fra Iwatani Corporation og Hynor-leder Bjørn Simonsen. Kunnskapsbyen Lillestrøm

Les også: Slik blir fremtidens buss