SURVEYOR INTERCEPTOR

Inspiserer rørledningen tre ganger raskere enn en tradisjonell undervannsfarkost

Gassco brukte ny teknologi på Knarr-røret i Nordsjøen.

Knarr-rørledningen

Knarr er et gass- og oljefelt som ligger rundt 100 kilometer nord for Statfjord-feltet i den nordlige delen av Nordsjøen. Gassco er operatør for interessentskapet Knarr Gas Pipeline Joint Venture som eier røret som frakter gass fra feltet.

Knarr-røret knyttes til det eksisterende Flags-røret som vil frakte rikgass til Segal-systemet og St. Fergus i Skottland. Den tekniske kapasiteten for rikgassrørledningen er 1,7 millioner standard kubikkmeter per dag. Røret er 12 tommer og 106 kilometer langt.

Gassco har ansvar for transportsystemet som sørger for gassleveranser til Europa gjennom 8000 kilometer med rørledninger.

Tidligere denne måneden hadde den nyutviklede fjernstyrte undervannsfarkosten Surveyor Interceptor sitt første kommersielle oppdrag i Nordsjøen.

Det var det statseide gasselskapet Gassco som tok den i bruk i forbindelse med driftsforberedelser for den 106 kilometer lange Knarr-rørledningen.

Les også: De har satset hus og bil på en oljeteknologi de ikke får på markedet

God fart

Målet var å kontrollere rørets ytre tilstand, som er nødvendig å gjøre før man begynner å frakte rikgass gjennom rørledningen til blant annet St. Fergus i Skottland.

Inspeksjonen tok 17 timer og ble gjort på havdybder fra 100 til 450 meter.

Dette gir en gjennomsnittshastighet på 3,33 knop (6.2 km/t). Den høyeste hastigheten farkosten hadde var 4,5 knop (8.3 km/t).

Les hvordan det norske gassystemet virker her.

Verdens raskeste

Gassco skriver i en pressemelding at inspeksjonen ble gjort omtrent tre ganger hurtigere enn det man normalt får til med en tradisjonell undervannsfarkost på dette havdypet.

Det skal gjøre den til verdens raskeste av sitt slag.

Dette skyldes en spesiell fasong og utrustning som gjør den helt unik til å oppnå stabile inspeksjonsdata i høy hastighet.

Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker

– Kostnadseffektivt

Interceptor skal ha oppført seg stabilt under inspeksjonen og hentet inn data av god kvalitet som ble behandlet og analysert på Edda Fonn-fartøyet på havflaten.

Kristin Kinn Kaste er direktør for transportnett i gasselskapet. Hun sier at operasjonen var greit priset.

– Slike operasjoner er i utgangspunktet kostbare, og det som blant annet påvirker totalprisen er offshorefartøyet, undervannsfarkostens effektivitet og valg av teknologi og metode. Ved å bruke ny og verdensledende teknologi ble dette totalt sett kostnadseffektivt for oss, sier hun i pressemeldingen.

Farkosten er spesialbygd av Kystdesign i Haugesund på vegne av samarbeidspartnerne MMT og Reach Subsea.

Les også:

Slik kan Barentshavet se ut i 2030

Her testes fremtidens gasstransport i full skala

Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave