SYNKENDE: Akterskipet av Server stikker opp fra vannet ved Hellesøy fyr, rett sør for Fedje i Hordaland. (Bilde: Kystvakten / KV Eigun)
REVNER: Norske veier er i ferd med å revne opp. Et enormt etterslepp på vedlikeholdssiden forårsaker ikke bare sprekker i asfalten, også store flak løsner fra veien. (Bilde: Truls Tunmo)
KOMMUNAL KATASTROFE: Moloen som skulle beskytte den nye fabrikken til Nor Element på Gismerøya var for dårlig prosjektert. Kostnadene steg fra 636 000 til nesten 41 millioner kroner. Mye for en steinfylling på 100 meter. FOTO: Kjartan Bjelland/Fædrelandsvennen (Bilde: Kjartan Bjelland/Fædrelandsvennen)
BRAGD: Da Bergensbanen sto klar i 1909, ble den internasjonalt ansett som en bragd. Senere er banen elektrifisert og tunneler og snøoverbygg er bygget om for å gi plass til moderne godstog. Her passerer CargoNets godstog Finse i fykende snøvær. Kapasiteten på jernbanenettet er sprengt. (Bilde: RUNE FOSSUM/JERNBANEN)
Det ble også testet hvordan A380 takler landing og take-off i tynn og varm luft. I Medillin i Colombia oppførte alle systemer seg normalt i 15 varmegrader og 7000 fots høyde. (Bilde: Airbus)

Infrastruktur tåler ikke tøft klima

  • Bygg
  • Veiene blir ødelagte og vaskes vekk
  • Flere fly vil skli av rullebanen
  • Kaier og moloer tåler ikke presset
  • Flere forlis på sjøen
  • Ustabile brukonstruksjoner
  • Flere ras og skader på toglinjene

Det høres ut som en amerikansk dommedagsfilm, men er faktisk virkeligheten i Norge om noen år, ifølge en ny rapport utarbeidet av Avinor , Jernbaneverket , Kystverket og Statens vegvesen .

Rapporten "Virkninger av klimaendringer for transportsektoren" som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til, er basert på de varslede klimaendringene fra Meteorologisk institutt i forskningsprosjektet RegClim.

Skal man tro de fire statlige institusjonene, er ikke norsk transportsektor i nærheten av å tåle så store forandringer i klimaet.



Tar ikke hensyn til klimaendringer

– Klimaendringene har ikke blitt tatt hensyn til i bygging i Norge. Nå må alle transportsektorene i Norge få dette inn i planene sine, sier Jan Otto Larsen i Statens vegvesen, som har ledet arbeidet med rapporten.

Klimaendringene vil det kreve store reinvesteringer og tyngre vedlikeholdstiltak. Den økte frekvensen av ekstremvær vil redusere framkommeligheten for samtlige sektorer.

Rapporten anslår ikke hva det vil koste i kroner og øre å forberede transportsektoren på flere stormer, hyppigere nedbør, kraftigere vinder og skiftende temperaturmønster. Men det er ikke vanskelig å gjette seg til at de omfattende tiltakene som foreslås vil koste svært mange millioner kroner.

– Kostnadsberegninger er neste steg. Men jo tidligere vi får inn i klimaendringene i planleggingen, jo mindre kostnader, sier Larsen.



Vei og jernbane

Ifølge rapporten vil økt flom og økte nedbørsmengder legge sterkt press på et veisystem som allerede har mangelfullt og dårlig bygd dreneringssystem.

Asfalten kan sprekke opp og fundamentet vaskes ut slik at det blir hull og søkk i veien, står det i rapporten.

Også brufundamenter vil få større påkjenninger enn de er dimensjonert for. Rapporten konkluderer med at hele veinettet må gjennomgås for å vurdere forbedringer. Det må også regnes på kostnadene ved å rette opp alt etterslep og gjøre risikovurderinger trafikksikkerhet.

Toget ligger også dårlig an: Mer skred og skader på linjene kan bli en realitet. Ifølge Jernbaneverket er de tekniske anleggene ikke dimensjonert for de nye klimavarslene. Drenering, håndtering av vindfall, vedlikehold av sviller og forebygging av ras vil kreve et jernbanebudsjettet som er langt høyere enn dagens.

Båt og fly

Sjøtransporten er, ifølge rapporten, den transportformen som er mest ømfintlig for klimaendringer. Containerfartøy, passasjerskip og hurtigbåter vil bli vanskeligere å manøvrere, mer forsinkelser og flere kansellering av ruter blir konsekvensen.

"På den annen side vil ønsket om å unngå forsinkelser, eventuelt i kombinasjon med mangelfulle værvarslinger, kunne medføre forlis med tap av menneskeliv og store materielle verdier i tillegg til alvorlige skader på miljøet", hevdes det i rapporten. Både moloer og kaier vil måtte tåle flere stormer dårlig.

Sannsynlig sammenbrudd

Og: "Konstruksjoner som ble dimensjonert for ei 50-årsbølge slik den ble bestemt ut fra registreringer i det tyvende århundre har derfor svært stor sannsynlighet for sammenbrudd". Vedlikehold må prioriteres før konstruksjonene brytes helt ned, konkluderer rapporten.

Også flytrafikken blir rammet. Redusert punktlighet og regularitet er en konsekvens, småflyplassene vil ikke nødvendigvis overleve og ekstraordinære tiltak må i større grad gjennomføres.

Avinor skriver at de står overfor store utfordringer i forbindelse med innføringen av nye krav til dimensjonering og sikkerhetsområder.

De mener også at gjennomføringen av tiltak vil bli betydelig mer kostnadskrevende enn tidligere antatt.











Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.