LAGRING AV SOLENERGI

Tyske forskere: Batterier til solcellestrøm kan være livsfarlige

Advarer mot ladesystemer som kan eksplodere.

Stikkprøver av litiumionebatterier som brukes til å lagre solcellestrøm viser at forhandlerne ikke tar sikkerheten på alvor, skriver den tyske avisen VDI Nachrichten.

Forskerne Olaf Wollersheim og Andreas Gutsch ved Det tekniske universitetet i Karlsruhe testet nylig fem litiumioneladesystemer for å finne ut om de var sikre nok.

Bakgrunnen til testen var at de på fagmessen Intersolar i München i fjor ble overasket over hvor lett mange av produsentene så ut til å ta spørsmål om sikkerhet.

– På standene der så vi batterisystemer som på ingen som helst måte overholdt vesteuropeisk sikkerhetsstandard, sier Wollersheim til avisen, og forteller at utstillerne svarte svært lite betryggende på spørsmål om batterienes sikkerhet.

Grove feil

På internett fant forskerne mange leverandører av lagringssystemer for solcellekraft som så svært tvilsomme ut. Men da de gjennomførte testen, kjøpte de batterisystemer fra fem ulike fra tyske selgere.

– Vi var nøye med å ikke kjøpe billigvarer fra Østen, men systemer laget i Tyskland, sier Gutsch.

Leverandørens løfter om kvalitet viste seg imidlertid å være tomme. Allerede ved leveransen gjorde tre av de fem leverandørene grove feil, ved å ikke ha merket forsendelsen skikkelig eller ved at de var dårlig innpakket.

I leveransen lå poler ubeskyttet, isolasjonen var sklidd vekk og metallskruer lå løst, noe som kunne gitt farlige kortslutninger på veien.

Kvaliteten på selve battericellene var ifølge forskerne generelt dårlig, langt dårligere enn det man ser i bilbransjen.

Les også: Nå kan solfangere generere superkritisk vann

Ladeutstyret for solcellekraft som forskere ved Det tekniske universitetet i Karlsruhe har bestilt, var ikke pakket i henhold til transportforskriftene. Det tekniske universitetet i Karlsruhe

Eksplosjon

Batterienes kortslutningssikkerhet var svært dårlig. Når litiumionebatterier festes sammen feil, kan kortslutninger og overlading føre til at damp fra løsemiddelholdige elektrolytter går opp i flammer allerede fra 40 grader celsius.

Under testingen ble batteriene utsatt for forstyrrelser som er vanlige på et solcelleanlegg, som problemer med transistorer og brudd på kommunikasjonskabelen.

Testingen førte til både kraftig røykutvikling og brann.

– I et tilfelle ble det dannet en ildkule som i en dårlig actionfilm, sier Gutsch.

I et annet tilfelle førte overladning av et batteri til at giftige gasser la seg som tåke over gulvet. Likevel ble ikke brannalarmen utløst.

Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

– Skremmende

De karakteriserer funnene i stikkprøven som «skremmende».

– Jeg vil ikke utmale hva følgene av en slik eksplosjon vil ha i en bolig. Men eneboliger kommer til å brenne ned som følge av dette, sier Gutsch.

I fjor ga tyske myndigheter 30 prosent tilskudd til rundt 4000 slike batterisystemer for solcelleanlegg, på til sammen 76 millioner euro. Men altså uten at det ble stilt krav til sikkerheten.

– Selv om vi kun har testet få systemer slik at testen ikke kan generaliseres, ville jeg kun ta nøye utvalgte batterier inn i huset, sier Wollersheim.

Les også: Solceller i plast skal konkurrere mot silisium

Billige transistorer øker faren for brann i litiumioneladesystemer. Det tekniske universitetet i Karlsruhe

Finnes alternativer

Seniorforsker Magnus Thomassen ved Sintef er godt kjent med at litiumionebatterier kan være utsatt for branner og det som virker som eksplosjoner hvis de blir overopphetet. Som eksempel nevner han at et litiumionebatteri eksploderte i et Dreamliner-fly i januar 2013.

– Det er viktig at både batterisystemet og softwaren som er rundt er god nok til at det ikke blir overladet, underladet eller får høy temperatur. Hvis ikke kan det skje ulykker, sier han til Teknisk Ukeblad.

Forskeren forteller at litiumionebatterier er mer utsatt enn for eksempel nikkel-metallhydridbatteri.

– Litiumionebatterier har høyere energitetthet og spenning, og har en organisk elektrolytt som kan brenne i seg selv. Det er mer energi i disse batteriene. Jo mer energi, desto større fare er det hvis man ikke behandler risikoen korrekt.

– Kunne man da isteden brukt nikkel-metallhydridbatterier?

– Ja, det er mulig. Litiumbatterier har den fordelen at de er lette og kompakte og litt høyere effektivitet enn de andre batteriene. Men for stasjonær energilagring er det ikke dette som er viktigst. Da er pris, sikkerhet og levetid viktigere. Så man kunne like godt brukt nikkel-metallhydridbatterier, sier Thomassen.

Les også:

Nytt materiale kan lagre solvarme til senere bruk

Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig

Her er solkraft nå billigere enn både kull- og gasskraft