Think trenger flere ingeniører som blant annet skal være med på å videreutvikle dagens Think City (bildet) og oppfølgeren som er ventet om et par år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Think trenger ingeniører

Under parolen «Wanted: World's best EV engineers» har Think Global nå utlyst sju nye stillinger. De fleste av dem er ingeniørjobber i Norge.

– Dette er en del av vår nye giv. Vi har midler nok til å kunne satse og se framover, sier teknologidirektør Egil Mollestad til tu.no.

Utvikler i Norge og USA

Da Think i fjor var konkursen nær og i siste øyeblikk flyttet produksjonen fra Aurskog til Finland, var det mange som fryktet at også elbilkompetansen som er bygget opp gjennom flere år flagget ut.

– Valmet Automotive er en kontraktsprodusent som har i oppdrag å sette sammen bilen. Utviklingen av dagens bil og framtidige modeller skal skje i Norge, i tillegg til i USA der vi som kjent har omfattende planer, sier Mollestad.

Think planlegger å starte produksjon av elbilen i Elkhart nord i delstaten Indiana. Til dette har selskapet søkt om lån fra det amerikanske energidepartementet, DOE.

Les sakene: USA-bygget Think om ett år

Think skal bygges i Indiana

Fabrikk og teknisk senter

Think har allerede fått tilbakemelding om at de fyller kriteriene til låneprogrammet Advanced Technology Vehicle Manufacturing (AVTM), og de er nå inne i en due diligence-prosess som amerikanske myndigheter har varslet avklaring på i løpet av første halvår.

Selskapet har samtidig fortalt at de må ut og hente mer privat kapital.

Les også: Think trenger penger

Dersom midlene kommer på plass, skal de i tillegg til å bygge USA-fabrikken brukes til et teknisk senter der de skal gjøre en del av utviklingen på nestegenerasjons Think City. Målet er at den skal være på veien i 2012.

Think har alliert seg med selskapet AeroVironment (AV) om å jobbe med infrastruktur for hurtiglading i USA:

Går sammen med fly- og elbilpionerer

Tester batterilevetid

– Så i framtida skal Think ha utvikling på begge sider av Atlanteren?

– Ja, og jeg ser ingen problemer med å dele opp i ansvarsområder. Dette har vi dessuten erfaring med fra tida vi var eid av Ford. Da ble noe av elbilen designet og utviklet i Oslo og noe i Detroit, forteller teknologidirektøren.

Mollestad påpeker at nyansettelsene skal bidra til å styrke kjernekompetansen i Think, altså det som handler om elbilkomponenter og kobling mot infrastrukturen. De mer tradisjonelle bilfagene som chassis, interiør og eksteriør akter Think fortsatt å kjøpe utenfra. Det er mange som tilbyr slike tjenester.

Blant annet skal Think nå bygge én ny lab for drivsystemer, testing og validering. I tillegg samarbeider selskapet med Institutt for energiteknikk (IFE) om et nytt batteritestingslaboratorium som skal bygges på Kjeller. Grunnstammen til batterilaben er midler fra Forskningsrådet til et batterilevetidsprosjekt.

Et høyaktuelt tema: – Batteriprisen er elbilens bremsekloss

Profitterer på svensk nedtur

Mollestad regner med at det kommer til å komme mange søknader fra andre siden av grensa til de 6-7 utlyste stillingene. De vil i så fall fortsette en trend som har vart en stund:

– Vi begynner vel å ha flere svenske enn norske ansatte. Det er klart at vi har dratt nytte av at svensk bilindustri har strevd, vi har fått tilgang på mye flinke folk fra Trollhättan, Uddevalla og Göteborg, forteller Mollestad.

Denne uka presenterte Indiana-guvernør Mitch Daniels (t.v) og Think-sjef Richard Canny planene om å starte produksjon av elbilen i Elkhart.
I januar presenterte Indiana-guvernør Mitch Daniels (t.v) og Think-sjef Richard Canny planene om å starte produksjon av elbilen i Elkhart. Think