(Bilde: GM)
(Bilde: GM)
(Bilde: GM)
(Bilde: GM)
(Bilde: GM)

– Batteriprisen er elbilens bremsekloss

Rapport om elbilbatterier

«Batteries for Electric Cars: Challenges, Opportunities and the Outlook to 2020», heter rapporten fra Boston Consulting Group

Sju medarbeidere fra BCGs kontorer i München, Berlin, Detroit og Boston står bak analysen som blant annet baserer seg på intervjuer av et 50-tall aktører: bil- og batteriprodusenter, underleverandører og forskere rundt om i verden

Rapporten kan lastes ned i sin helhet her: http://www.bcg.com/documents/file36615.pdf

Prisene på elbilbatterier vil gå ned, men ikke så drastisk som bilprodusenter og myndigheter håper på, konkluderer Boston Consulting Group (BCG) i en ny rapport.

Prismålet til United States Advanced Battery Consortium (USABC) som industrien har som utgangspunkt, er å kunne levere ferdige batteripakker i 2020 til en pris på maksimalt 250 amerikanske dollar per kilowattime. For at dette skal skje, trengs det et teknologisk gjennombrudd som gir batterier med betydelig større energitetthet uten særlig høyere material- og produksjonskostnader, mener analytikerne.





10 000 dollar i 2020

I rapporten tas utgangspunkt i en tenkt 15 kWh litiumionebatteripakke bestående av NCA-batterier (litium-nikkel-kobolt-aluminium) som bilprodusentene i dag betaler 1000–1200 dollar per kilowattime for, ifølge konsulentene. Deres beregningsmodell tar for seg blant annet pris på råvarer, arbeid, testing, materialtap, på de forskjellige nivåene. Altså komponenter, celler, moduler og endelig de ferdige batteripakkene.

BCG anslår at om ti år vil pakkene ha sunket i pris med 60-65 prosent til 360-440 $/kWh. En slik batteripakke tilsvarer for eksempel omtrent den som vil sitte i den kommende ladbare hybriden Chevy Volt/Opel Ampera og vil dermed ha sunket fra 16 000 til 6000 dollar.

Men ut til forbruker vil batteripakken fortsatt koste 8000-10 000 dollar, hevder BCG og konkluderer med at batteriprisen fortsatt vil utgjøre en for stor andel av bilens totale kostnader og innebære for store begrensninger.

GM

Prisen på vei ned

Egil Mollestad, som er teknologidirektør i Think, mener rapporten på mange måter er grundig og god men at den bommer på dagens prisnivå på ferdige batteripakker.

Han sier at på prototypnivå er kanskje BCGs prisanslag på 1000-1200 $/kWh riktig. Men kjøper du i hundre- og tusentall, er prisnivået i dag heller i området 600-800 $/kWh. Og prisen er på vei nedover:

– Vi er hele tiden i kontakt med batterileverandører. Ikke bare for vårt eget behov, men fordi Think City er en velegnet plattform for uttesting av ny teknologi. Når vi får slike henvendelser, sier vi at fra 2011, når vi kan trenge batterier i et volum oppimot fem tusen, må prisen være 500 dollar per kWh for at det skal være interessant. De trenger ikke være på dette nivået i dag, men må kunne sannsynliggjøre at de er på vei dit, forteller Mollestad.

Han tror at med ytterligere ti år med den voldsomme F&U-innsatsen som nå legges ned på dette området, er USABC-målet på 250 $/kWh godt innenfor rekkevidde.





14 millioner biler

BCG peker samtidig på at elbiler om ti år er et atskillig vanligere syn i trafikken enn i dag. De tror at i 2020 vil 26 prosent av nybilene som selges i USA, Kina, Japan og Vest-Europa ha hel- eller delelektrisk drivlinje. Det utgjør 14 millioner biler.

Saken fortsetter under bildet.

GM

På dette tidspunktet vil litium-ionebatterimarkedet være tredoblet sammenlignet med dagens marked for all forbrukerteknologi, typisk laptoper og mobiltelefoner, og være verdt 25 milliarder dollar (150 mrd. kroner).

BCG peker på to alliansescenarier for produksjon av elbilbatterier i de neste ti årene, trender vi allerede har sett en stund nå. Enten at bilprodusentene oppretter direkte samarbeid med battericelleprodusenter, som for eksempel Renault-Nissan har med NEC, GM har med LG og Toyota har med Panasonic.

Eller scenario to, som også en tid har vært under opprulling, nemlig at store underleverandører som for eksempel Magna og Bosch setter inn støtet på elbilutvikling. Sistnevnte har gått i partnerskap med Samsung, og deres felles foretak SB LiMotive leverer batterier til blant andre til BMW.

Mollestad holder en knapp på at etter den innledende fasen, der de store bilprodusentene sørger for å ha kontroll på teknologi og leveransesikkerhet, vil underleverandørene ta over mer og mer. De som lager batterisystemene kjenner kjemien i battericellene og bilprodusentene får den fordelen at de kan shoppe mer rundt og ikke binde seg for lenge til én leverandør og teknologi.