AVANSERT: STX OSV bygger stadig mer komplekse skip for vanskelige og dypere oppdrag. Verftskapasitet bygges ut i Brasil med et verft nummer to. Bildet viser Skandi Aker. (Bilde: AKOFS)

STX tredobler i Brasil

  • Industri

STX OSV:

  • Ordrereserve ved utgangen av 1. kvartal: 57 fartøy, verdt totalt 27,9 milliarder kroner.


Strategien er norsk, selv om STX OSV i hovedsak er sørkoreanskeid og notert på Singapore-børsen: Det satses friskt på offshore-markedet i Brasil.

I mars besluttet STX OSV å investere i enda et verft i Brasil, selskapets andre i landet.

Verftet bygges i Suape Industrial area i staten Pernambuco. Det vil tredoble leveringskapasiteten til STX i Brasil. Første skip påbegynnes allerede i 2012.

Norsk Industri:

Tregt i Vietnam

STX har brukt litt lenger tid på å komme i gang på sitt verft i Vietnam. Beslutningen om å etablere det ble tatt midt under kontraheringsboomen i 2007.

Først i april i fjor kunne STX OSVs nye verft Vung Tau i Vietnam formelt åpnes. Ikke lenge etter ble det første skipet derfra levert, og skip nummer to forlot verftet i november, ifølge årsberetningen til STX OSV.

Skandi Aker på sjøprøver utenfor Shetlandsøyene i våres.
Skandi Aker/Skandi Wayfarer:

Verft: STX Europe 
Levering: Skandi Aker mars 2010, Aker Wayfarer oktober 2010 . 
Lengde: 157 meter 
Brede: 27 meter 
Dødvekt: 10.500 tonn 
Dekksareal: 2.100 m2 
Kran: 400 tonn aktiv heave-kompensasjon 
Moonpool og ROV 
Lugarkapasitet: 140
TEST: Alle nye skip testes ut før overlevering. Her er Skandi Aker på sjøprøver. AKOFS

Mange ordrer

Ved årsskiftet hadde STX OSV 49 skip i ordreboka, derav 36 med eget design. Ordreinngangen i 2010 ble veldig god, nesten tre ganger høyere en i 2009.

Verdien på kontraktene var på over 12,5 milliarder kroner for 27 skip. I fjor leverte STX OSV 21 skip.

Etter første kvartal, var odreboka på 57 skip til en total verdi på nær 30 milliarder kroner. Syv skip ble levert i løpet av kvartalet.

Mer offshore

Selskapet mener å være godt posisjonert for leveranser til olje- og gassindustrien, ikke bare i Norge, men også i andre verdensdeler.

Ifølge årsberetningen til STX, legger konsernet vekt på å ligge i forkant med innovative løsninger. Skipene skal kunne møte enda tøffere utfordringer, både med ekstreme dyp, tøffere klimatiske forhold som is, samt strenge miljøkrav til egne skip og til offshoreaktivitet i mer sårbare områder.

– Vi venter å ha en fordel i et slikt marked, heter det i årsrapporten.

Les også:

Fiskerstrand tar Europa med ferjer

Kleven Maritime investerer