GASS: Verdens største ferje med LNG-motor bygges nå på Fiskertsrand. Ferja til Fjord 1 blir 129,9 meter lang, 19,2 meter bred, og med servicefart på 20 knop. Den vil ha kapasitet på 242 biler og 600 passasjerer. (Bilde: Fjord1)
SNERTEN: Multi Maritime har tegnet den 66,4 meter lange fergen med kapasitet på 50 biler. Servicefart blir 13 knop og framdriften diesel-elektrisk. (Bilde: Multi Maritime)

Fiskerstrand tar Europa med ferjer

  • Industri

Fiskerstrand Verft

Fiskerstrand Verft: 110 ansatte

Ordrebok: To ferjer for Fjord 1

  • Siden 1965 har Fiskerstrand Verft AS har levert ca. 70 fartøy
  • Del av Fiskerstrand BLRT AS (joint venture med Western Shipyard, Litauen fra 2007)
  • Fiskerstrand og Western Shipyard i Litauen har jobbet tett sammen siden 2000 og har i samarbeid levert 26 ferjer
  • Fiskerstrand BLRT kjøpte i 2010 skipsdesignselskapet Multi Martime

I november skal Fiskerstrand Verft levere verdens største LNG-drevne ferje.

Har peiling

Ifølge sjefen for Fiskerstrandgruppen, Rolf Fiskerstrand, er det ikke tilfeldig.

– Vi er spesialister på, små og mellomstore ferjer, det vil si opp til 150 meter. Vi er ledende i Norge. Målet er bli det i hele Europa, sier Fiskerstrand til Teknisk Ukeblad.

Norsk Industri:

Hardt

Han innrømmer imidlertid at 2011 er et tøft år.

– Det vi skulle leve av i år, er kontrakter som skulle vært inngått i 2010, og dem var det noen færre av. Det sklir gradvis tilbake mot normalsituasjon, men 2011 blir et mellomår. Det blir bedring i 2012, men markedet er kanskje ikke tilbake for fullt før 2013–2014.

Baltisk partner

Det familieeide Fiskerstrand Verft er nå del av et norsk-latvisk joint venture, med Rolf Fiskerstrand i kapteinsstolen.

Sammen med litauiske Western Shipyard, har Fiskerstrand dannet et nytt selskap, Fiskerstrand BLRT as. Det er managementselskap for verftet Fiskerstrand ved Ålesund og Western Shipyards to verft i Litauen.

Selskapet har kjøpt opp skipsdesignselskapet Multi Maritime, som fortsetter som eget selskap som også leverer design til andre kunder.

– Fiskerstrand BLRT er et selskap som utvikler skipstyper og lager design, markedsfører og selger og ordner finansiering. Selve byggingen utføres av verftene i gruppen, på oppdrag fra oss. På den måten sikres fleksibilitet, forteller Fiskerstrand.

Sikter sørover

Verftsgruppen ser lyst på framtida.

– Vi leverte i april den tredje og siste i en serie isbrytende ferjer til det estiske rederiet Saarema ShippingCompany Ltd. Vi jobber med flere, konkrete prosjekter for passasjer- og bilferjer til europeiske kunder, blant annet for Middelhavet, sier Fiskerstrand.

Fiskerstrand Verft har to skip under bygging for levering til Fjord 1 i år. Etter at LNG-ferja er levert i november, står en noe mindre, men havgående ferje til Fjord 1 klar i desember.

I tillegg er det god innsig av oppdrag innen reparasjon og vedlikehold.

– Vi har mange spennende ting på gang, men kan ikke gå ut med det nå, sier Fiskerstrand.

Les også: