PENGEMASKIN: Offshoreskip som bygges ved de norske verftene i STX Europe, de tidligere Aker-verftene, sørger for penger i kassa til koreanske STX. (Bilde: Tore Stensvold)
GIGANTER: Oasis of the Seas og søsteren Allure of the Seas er verdens største, men har også påført STX Europe store tap og ekstrakostnader. (Bilde: Tore Stensvold)

STX-gleder og sorger

  • Industri

Bygging av cruise- og ferjer påfører selskapet et tap på rundt 209 millioner kroner for fjoråret.

Bygging av offshore- og spesialskip, hovedsakelig i Norge, går langt bedre og bidrar med 643 millioner kroner i 2009, viser foreløpig tall fra selskapet.

Positiv trend?

Ordreinngangen i fjerde kvartal går opp fra 400 millioner kroner i 2008 til 4,15 milliarder kroner. Det meste var inne offshore- og spesialskip. STX Europe leverte i fjor 38 skip.

Store skip og tap

Cruise- og ferjeområdet måtte ta en rekke ekstraordinære kostnader med restrukturering. Mye feil og dårlig styring av cruiseskipsbygging, spesielt Oasis of the Seas, tynget området i fjor.

Les også: Kontrollert kaos før jomfruturen

Bare i fjerde kvartal ble det bokført – 485 millioner kroner for tap og restrukturering. For året som helhet ble det – 530 millioner på denne posten.

Styret i selskapet tror imidlertid at bygging og levering av gigantskipene kan være begynnelsen på en ny æra inne cruise.

Fyller opp litt

STX Europe er fornøyd med å ha halt i land 10 nye kontrakter på nybygg samt tree mindre prosjekter I det svært vanskelige markedet I 2009.

For offshore- og spesialskip regner selskapet med tilfredsstillende resultatet 2010, selv om området trenger nye kontrakter for å opprettholde aktivitetsnivået i 2011 og framover.

Julegave til STX Brevik

Bestiller skip i Brasil

Må ta grep

Større utfordringer blir det for selskapet å fylle kapasiteten ved cruise og ferjeverftene i Finland og Frankrike.

Styret i STX Europe mener det tas tak for å styrke prosjektstyring, arbeidsprosesser og annet som kan styrke konkurranseevnen.

Kjempesmell på gigantcruisere