Valemon-dekket blir skjøvet over på transportskipet ved Samsung-verftet i Sør-Korea (Bilde: Ben Weller/AP/Statoil)
Valemon-dekket blir skjøvet over på transportskipet ved Samsung-verftet i Sør-Korea (Bilde: Ben Weller/AP/Statoil)

VALEMON

Statoils store «Korea-test» er sjøsatt

Her lastes 9750 tonn plattformdekk.

VALEMON-FELTET

  • Inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat.
  • Blir bygget ut med en ubemannet, bunnfast stålplattform med separasjonsanlegg for gass, kondensat og vann.
  • Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra til Heimdal, kondensatet i rørledning til Kvitebjørn for stabilisering og videre transport til Mongstad-raffineriet i Hordaland.
  • Feltet knyttes til eksisterende infrastruktur gjennom rørledninger langs havbunnen. Planlagt produksjonsstart er i løpet av høsten 2014.
  • Statoil er operatør for feltet, mens Petoro har en eierandel på 30 prosent, Centrica 13 prosent og Enterprise Oil Norge 3 prosent.

Natt til søndag norsk tid ble det over 9000 tonn tunge Valemon-dekket lastet over på transportskipet som skal frakte det til Nordsjøen.

Nå skal plattformdekket sveises fast på Dockwise Triumph og om to uker setter transportskipet kursen mot Nordsjøen.

Plattformdekket er det første Statoil bygger i Asia.

Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Skjøvet om bord

Plattformdekket til Valemon veier 10.721 tonn med sjøsikring, løftevekten er 9750 tonn.

For å laste det ombord på transportskipet, ble dekket skjøvet fremover på en skinnegang og ombord på fartøyet. Sakte, men sikkert jobbet et hydraulisk system for lastingen.

Fjære sjø, samt ballastering sørget for at overgangen var helt jevn mellom skinnegangen på dekk og på kaien.

Teknisk Ukeblad var ombord på plattformdekket for omtrent to uker siden. Da var verftsarbeiderne i Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen og Dockwise Triumph lå til kai ved siden av plattformdekket.

Da Teknisk Ukeblad besøkte Samsung-verftet for litt over to uker siden, var ferdigstillingen i full gang på Valemon-dekket.
og Dockwise Triumph lå til kai ved siden av plattformdekket.Da Teknisk Ukeblad besøkte Samsung-verftet for litt over to uker siden, var ferdigstillingen i full gang på Valemon-dekket. Roald Ramsdal

Les også:

– Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende

Her velsigner thailandske munker Aibels kompressormodul

– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia