Aibel fikk besøk av buddhistiske munker på sitt verft i Thailand, som velsignet den nye kompressormodulen de har laget på oppdrag for Statoil. Munkene ba om at modulen får et langt liv og en trygg reise til Norge, uten problemer med sjørøvere. (Bilde: Aibel)
Skipet med den velsignede kompressormodulen ankom verftet i Haugesund 17. mai, etter å ha vært på reise siden 13. april. Seilasen foregikk uten større problemer, takket være buddhistiske munker, de seks militærvaktene, eller kanskje bare tilfeldigheter. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Prosjektdirektør i Aibel, Bruce McPherson, var til stede under seremonien ved verftet i Thailand. Han mener det er viktig å ære de lokale tradisjonene. (Bilde: Ina Steen Andersen)
På den ene veggen inne i modulen henger et triangel av gullblader, som vitner om den buddhistiske seremonien. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Kompressormodulen er bygget på Aibels verft i Thailand, noe du ser tydelige tegn på inne i modulen. (Bilde: Ina Steen Andersen)

AIBEL

Her velsigner thailandske munker Aibels kompressormodul

Ba om en trygg reise til Norge, uten problemer med sjørøvere.

Aibel har på bestilling fra Statoil bygget tre moduler til kompressorprosjektet på Troll A. Den ene modulen, M11, er bygget på verftet til Aibel i Thailand.

Den kom 17. mai trygt fram til Haugesund, kanskje takket være en spesiell seremoni, utført før avreise fra Thailand.

Velsignet modulen og reisen

Aibel forsøker nemlig å ære de lokale tradisjonene, og verftet fikk besøk av thailandske buddhistmunker, før skipet med modulen skulle legge fra kai.

– Dette er en thailandsk tradisjon, og vi synes vi bør gjøre som thaiene når vi er der, sier prosjektdirektør Bruce McPherson, som var tilstede ved det asiatiske verftet.

Dermed ble munker invitert inn i modulen. Det krevde en del tilrettelegging, spesielt med tanke på at munkene ikke bruker sko, men går barbeint.

Derfor måtte de legge tepper på gulvet, for at det skulle være mulig for munkene å bevege seg rundt.

– Så modulen er velsignet av buddhistiske munker. De har bedt om at den skal få et langt liv, uten tekniske problemer, men spesielt at den lange reisen til Norge skulle gå bra for seg, uten at vi skulle få problemer med sjørøvere på veien, forklarer McPherson.

Til takk fikk munkene blomster og ble servert mat.

Les også: Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen

På den ene veggen inne i modulen henger et triangel av gullblader, som vitner om den buddhistiske seremonien. Ina Steen Andersen

Ingen nærkontakt med sjørøvere

– Og det kan se ut som om det virket, konkluderer prosjektdirektøren med et smil.

Modulen kom seg i hvert fall til verftet i Haugesund uten nærkontakt med sjørøvere, eller andre større problemer, for den saks skyld.

– Vi hadde også seks militære vakter om bord, fra Sri Lanka til Suez-kanalen, i tilfelle vi skulle støte på problemer, forteller McPherson.

Merkene etter velsignelsen er fremdeles synlige inne i modulen, i form av et triangel av gullblader på den ene veggen. 

Nå står modulen i Haugesund, og skal i juni fraktes ut til Troll-feltet, for å løftes ombord på Troll A. Her skal kompressormodulen sørge for økt trykk, og økt utvinning, fra feltet.

Det er for øvrig ikke ventet problemer med sjørøvere på ferden ut i Nordsjøen.

Les også:

Etter 16,5 millioner arbeidstimer er hissige Gudrun i produksjon

Lundin: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»

Aibel-direktør lei av norsk Asia-sutring