Plattformmodulen til Gudrun ankommer Aibel i Haugesund fra Thailand. Aibel mener at norske leverandører er nødt til å ta inn over seg at konkurransen allerede er global. (Bilde: Statoil)

TROND SEL

Aibel-direktør lei av norsk Asia-sutring

«If you can't beat them, join them».

– Når småbarn kommer hjem og sier, mamma, han slo meg, han er stygg og dum, så kan det være forståelig. Men når bedriftsledere gjør det samme når de har tapt et anbud, så blir det feil.

Slik åpnet prosjektdirektør i Aibel, Trond Sel, sitt foredrag på Modifikasjonskonferansen i Stavanger.

– Min personlige mening

På storskjermen bak prosjektdirektøren fra Aibel figurerte blant annet et oppslag fra Teknisk Ukeblads nettsider, publisert i november i fjor, der hovedpåstanden er at dårlige kalkyler gjør at plattformkontrakter går til utlandet.

Det ble også henvist til fagforeninger og bransjeforeninger som har vært kritiske til at plattformkontrakter har gått til utlandet.

Trond Sel var også tydelig på at dette var hans personlige mening – noe han understreker for Teknisk Ukeblad i etterkant.

– Det med sutring var helt klart min personlige oppfatning. Det er en farlig utvikling dersom man ikke tar inn over seg hvilken konkurranse det er snakk om. Den globale konkurransen er allerede en realitet, sier han.

Trond Sel understreket at han ikke ønsket å gå løs på konkurrenter med sitt utspill, og hadde derfor anonymisert sliden under presentasjonen sin.

Les også: Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

Kritisk Kyllingstad

Blant dem som har vært mest kritiske i offentligheten til at flere og flere kontrakter går til Asia, er IKM-grunder Ståle Kyllingstad.

Tidligere har han sagt at kontrakter ikke har blitt tildelt rettferdig.

– Vi forventer bare en ting: At dere passer på at operatørene deler ut kontraktene rettferdig. Min påstand er at det ikke har skjedd de siste årene, sa Kyllingstad til statsråd Tord Lien under LOs olje- og gasskonferanse i Stavanger i fjor.

– Utvikling, ikke avvikling

Aibel har mellom 20 og 25 prosent av sin engineering plassert i Asia. I Thailand gjøres byggeprosjektene, mens Singapore har engineeringen.

Hovedbudskapet til Sel var at prosjekter som blir gjort i Sørøst-Asia, etter Aibels erfaring, ikke har problemer med kvalitet. Tvert om er det helt nødvendig med leveranser til Norge fra Asia for å konkurrere i dag.

– If you can’t beat them, join them. Vi lever i en verden i utvikling, Ikke i avvikling. Det å konkurrere på hjemmebane på bortebane, er vanskelig, men nødvendig, for å sikre konkurranse og arbeidsplasser, sa prosjektdirektøren.

Les også: I 1986 ble oljeprisen halvert etter «supplysjokk». Nå skjer det igjen

Språk og kultur

Han pekte blant annet på at den største utfordringen ligger på helt andre steder enn kvalitet.

– Den største utfordringen er kulturell forståelse. Ikke kompetanse og kvalitet. Kundene våre har uttalt at det som kommer fra Østen, er vel så bra som det som kommer fra Norge. Og det som ikke har gått bra, har ikke hatt noe med Singapore å gjøre, men heller med styringen fra Norge, sa prosjekt direktøren.

– Prosjekteringen i Singapore holder høy standard. De har meget god kunnskap til norsk regelverk og kundespesifikasjoner det er ikke et problem. Som sagt kan språkforskjell være en utfordring, og det er stort behov for oversettere. Det er viktig å sikre at den direkte kommunikasjonen med kunden blir gjort av et norsk støtteteam. Teamet må samarbeide tett med leder for ingeniørteamet i Singapore, legger han til.

Fra Singapore til Hammerfest

Sel pekte på at Aibel, har sett på kulturforståelse som det viktigste suksesskriteriet, og har derfor gjort mange grep for å møte disse utfordringene.

– 140 ingeniører fra Singapore har vært utstasjonert i Norge over en lenger periode. Blant annet har vi hatt mange av dem i Hammerfest. De får sjokk av kulda, men det går bra. Alle norske Aibel-lokasjoner har også hatt utplassert personell fra Singapore.

Les også:

Goliat: «Svak produktivitet og lav ukentlig fremgang»

Slik vil Statoil få flere norske nybygg

– Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap