Konsernsjef i Statoil Helge Lund påpeker at selskapet må gå bredt ut for å finne områder og løsninger som kan holde kostnadene nede. (Bilde: NTB Scanpix)

STATOIL

Statoil: Standardisering skal få ned kostnadene

Slik vil Statoil spare penger.

Statoil inviterte onsdag til Statoil Stavanger Day i et fullsatt Stavanger konserthus. Arrangementet var rettet mot samarbeidspartnere, politikere og presse, og flere av Statoils toppsjefer var på talestolen.

Nøkkelord som gikk igjen var kostnadskutt, effektivisering, konkurransedyktighet og standardisering.

Konsernsjef Helge Lund påpekte at industrien som helhet er under press. Kostnadene og investeringene øker, produksjonen går ned, oljeprisen går opp, men samtidig går resultatet nedover.

– Vi må ta ansvar selv

– Vi jobber bredt for å finne løsninger som kan holde kostnadene nede, sier Lund til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker at Statoil må øke effektiviteten i hele organisasjonen, og at de framover vil måtte prioritere hardere, og sette grensen høyere for hvilke prosjekter de vil gå videre med.

– Vi har et rekordhøyt aktivitetsnivå, men resultatene følger ikke etter. Dette er noe vi må ta ansvar for selv, og noe vi må jobbe med sammen med våre leverandører. Vi trenger bedre konkurransedyktighet, og det vil være utfordrende å få til, sier konsernsjefen.

Han slo også tilbake mot dem som har argumentert for at det ville være med lønnsomt for Statoil å holde seg til aktiviteter på norsk sokkel.

– Vi vil ikke bli et mer konkurransedyktig og bærekraftig selskap ved å konkurerer mindre. Konkurranse og innovasjon skjer i hele verden, og vi blir et bedre selskap ved å konkurrere i utlandet også.

Les også: I 1986 ble oljeprisen halvert etter «supplysjokk». Nå skjer det igjen

Vil ha mer standardløsninger

Blant løsningene for å redusere kostnadene ble standardisering nærmest et moteord. Teknologidirektør i Statoil, Margareth Øvrum, var blant dem som tok til orde for enklere løsninger.

– Med standardisering kan vi få enklere løsninger, som kan gi en mer effektiv bruk av ingeniørene. Standardisering er ikke nødvendigvis noe nytt for oss, vi bruker det allerede på flere områder, påpeker Øvrum, og viser blant annet til Statoil Cat-D- og Cat-J-rigger, standardiserte brønnoperasjoner og fast track-prosjekter.

– Det er mye penger å spare her, og derfor kommer vi til å bruke en standardiseringstilnæring på alle nye store prosjekt, poengterer hun, og henviser til Johan Sverdrup og Johan Castberg.   

Hun tok også til orde for bruk av standardiserte plattformer og bruk av en ny lavkost brønnhodeplattform kalt «subsea on slim legs».

Les også: De har 638.000 i lønn. Under halvparten har høyere utdanning

– Må velge rette løsninger

Stadig mer kompliserte områder å operere i, og dermed også høyere kostnader, var også blant temaene på Statoils arrangement i Stavanger.

–  Det er anslått at 85 prosent av de gjenværende ressursene på norsk sokkel finnes i mer komplekse områder, sa Helge Lund.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om hvordan de utfordrende forholdene i Barentshavet gjør det langt dyrere å operere her enn for eksempel i Nordsjøen.

– Klimaforhold og manglende infrastruktur gjør det mer ufordrende i Barentshavet. Men vi kommer ikke til å se på egne kutt i dette området. Kostnadene skal holdes nede på hele sokkelen. Det som blir avgjørende for at det blir lønnsomt å drive i Barentshavet er at vi velger de rette løsningene, de rette konseptene, på feltene våre, sier Lund til .

Statoil er operatør for et felles seismikkprosjekt i Barentshavet, hvor hele 33 oljeselskap har gått sammen om å samle inn seismiske data, for å spare penger.

Konsernsjefen er svært fornøyd med prosjektet, og ser ikke bort ifra at det kan komme flere slike samarbeid i nord, også på andre områder.

– Jeg vil i utgangspunktet ønske det velkommen.

Les også:

Nå skal Statoil «lande på Mars» igjen

– Bruker dobbelt så lang tid på å bore som for 20 år siden

Da megafunnet på Sverdrup ble gjort, hadde Talisman akkurat byttet bort sin andel