Reva NXR ble vist fram første gang i fjor høst. Men produksjonen starter ikke før mot slutten av året, nesten et år forsinket. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Reva med større muskler

Den indiske bilprodusenten Mahindra & Mahindra (M&M) kjøper seg inn i elbilprodusenten Reva fra samme land.

M&M kjøper ut en del aksjonærer og går i tillegg inn med 10 millioner dollar i frisk kapital og eier nå 55,2 prosent av selskapet som fra nå av heter Mahindra Reva, opplyser selskapet i en pressemelding.

Bygde Jeep etter krigen

M&M tilhører industrikonglomeratet Mahindra Group, med base i Mumbai, som omsatte for 6,3 milliarder dollar (43 milliarder kroner) i fjor.

Selskapet startet med å lisensbygge Willys Jeep høsten 1945 og er senere blitt store i to såpass forskjellige segmenter som IT og traktorer. Blant mye annet.

De siste ti årene har automotivesektoren i gruppen, som blant annet bygger store SUV-er og bildeler, jobbet mye med hybridteknologi og har også lansert en elektrisk trehjuling, Bijlee, og en elektrisk versjon av lastebilen Maxximo.

Mahindra Scorpio er selskapets mestselgende SUV. På bilmessen i Delhi i 2006 ble en dieselhybrid-variant vist fram.

Nå er tanken å videreutvikle den ladbare porteføljen med elbilteknologi fra Reva:

Komplementære

– Dette er et strategisk oppkjøp på vår vei mot bærekraftig mobilitet. Mahindra og Reva utfyller hverandre godt. Mahindra har ekspertisen på automotive engineering, et globalt nettverk og finansiell styrke. Reva har elbiler med et stort markedspotensial, sier dr. Pawan Goenka som er M&Ms bildirektør og nyvalgt styreleder i Mahindra Reva.

Reva-grunnlegger Chetan Maini fortsetter som sjefingeniør og styremedlem i selskapet som har hovedkontor i Bangalore. Han mener Mahindras inntog var nødvendig for at Reva skal ha mulighet til å gripe mulighetene som ligger i et voksende elbilmarked.

– Vi trengte ressursene og erfaringen til en stor bilprodusent. Og i Mahindra har vi funnet et selskap som deler vår visjon om bærekraftig utvikling, påpeker Maini.

Sjefingeniør og Reva-grunnlegger Chetan Maini. Foto: Per Erlien Dalløkken

Han sier at investeringen bidrar til å jobben med å skalere opp produksjonen av de kommende elbilene NXR og NXG og ikke minst fortsette utviklingen av nye modeller.

Nesten et år forsinket

Og utviklingsbidrag kan trolig elbilprodusenten ha behov for.

Den nye modellen NXR ble første gang vist fram i Frankfurt i fjor høst. Da ble det sagt at produksjonen skulle starte i første kvartal 2010 med lansering denne sommeren. Og det til en tilsynelatende konkurransedyktig pris: 216 000 kroner her til lands.

Les sakene: Dette koster nye Reva

Sjokkpris på ny Reva

Ny Reva kan lades med mobilen

NXR er Revas første elbil som er typegodkjent som bil. De Reva-modellene som ruller rundt i Norge i dag er L7-klassifisert, altså firehjuls motorsykkel slik som Buddy.

Siden har Reva utsatt produksjonsstart til fjerde kvartal i år med levering tidlig i 2011. Reva har forklart at de har ønsket å utvikle elbilteknologien videre før lansering. Revaledelsen er noe vage i forklaringene på nøyaktig hva slags forbedringer som måtte gjøres, men det har åpenbart med batteriene å gjøre.

Selskapet fortalte tidligere i vår at utsettelsen kommer etter at de har høstet erfaring fra et halvårig litiumione- og telematikk-pilotprogram samt vintertesting i Sverige. Og snur samtidig forsinkelsen til noe positivt: Siden elbilen ble vist fram har en rekke nasjoner lansert subsidieringsordninger for elbiler.

For eksempel Sverige: Sverige vil ta elbil-teten