Reva NXR ble vist fram for første gang på årets Frankfurtmesse, og kommer til Norge nærmere sommeren neste år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Dette koster nye Reva

Reva NXR (next Reva)

  • Tredørs, fireseters elbil, 2010-modell
  • Batteri: 15 kWh litium-ionebatteri, klargjort for hurtiglading
  • Ladetid: 80 prosent: 3 timer, 100 prosent: 6 timer
  • Rekkevidde: 160 km
  • Toppfart: 104 km/t
  • Design: Reva/Dilip Chhabria fra DC Design
  • Når: Bestillinger fra 15. september, med levering 1. kvartal 2010. Til Norge i 2. kvartal
  • Pris: 216 000 kroner i billigste versjon, 239 900 kroner med full utstyrspakke

Reva Norge garanterte en overraskende lav pris på den kommende elbilmodellen NXR.

Les også: Lover elbil-overraskelse

Ny Reva kan lades med mobilen

Nå går importøren ut med prisene, så blir det opp til eventuelle kjøpere å vurdere hvor attraktive de er:

Omtrent som Think

Reva NXR skal selges for 216 000 kroner i billigste versjon. Det er inkludert nødvendig nordisk tilpasning som varme i batterikassa og tilrettelegging for 16 ampere-lading, men uten dieselvarmer.

I de luxe-utgave er prisen satt til 239 900 kroner. Da følger det med dieselvarmer/ventilasjonsboks, alufelger, radio/navigasjon og skinn.

Men viktigst er kanskje at prisen på begge modellene er inkludert det 15 kWh store litiumionebatteriet som ifølge produsenten skal gi fireseteren en rekkevidde på 16 mil.

Til sammenligning koster billigste Think City 212 500 kroner uten batteri.

Uklar leasingavtale

– Jeg tror dette er en god pris. Selvsagt er det mye å betale over 200 000 kroner for en så liten bil. Men husk at det her følger med kostbare batterier som er forventet å vare i mange år, sier daglig leder Bjørnar Teig i Reva Norge.

Samtidig er han spent på hva slags leasingordning som kommer for batteriene. Den jobbes det med av tidligere Think-sjef Jan-Olaf Willums som med sitt nye selskap ZEM Energy har en avtale med Reva internasjonalt.

I Frankfurt fortalte Reva at gjennomsnittsprisen på NXR i Europa vil ligge på 15 000 euro (130 000 kroner) uten batterier.

Sjokkpris på ny Reva

Håper på regjeringen

– Batteriene utgjør en andel på rundt 40 prosent av totalkostnaden på bilen. Jeg er selv spent på hva den månedlige leieprisen på batterier blir, ettersom dette ikke er noe vi avgjør selv. Dessuten håper jeg på nye offentlige insentiver, sier Teig.

Regjeringen har allerede varslet endringer i avgiftssystemet for elektriske biler i neste års statsbudsjett som legges fram 13. oktober.

En ressursgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet kom i mai med sin handlingsplan for elektrifisering av veitransport. Gruppa, som ledes av EBL, har blant annet foreslått støtte på 30 000 kroner til innkjøp av alle ladbare biler, alternativt en støtte på 1,80 kroner per wattime for batterier med en tetthet over 70 Wt/kg.

Og ikke minst: Gruppa har også foreslått at alle ladbare biler skal ha samme moms på leasing som varebiler.

Les også: Fisker etter avgiftslette