BLIR LIGGENDE: Konsernsjef Olav Fjell legger vanskelige dager bak seg etter at Nordlys torsdag ble rammet av brann. Her foran hurtigruteskipet som blir liggende til kai i Ålesund. (Bilde: Scanpix)

Nordlys blir ikke snudd

Hurtigruten Nordlys blir liggende i Ålesund i flere dager. Alle lekkasjer skal nå være tettet på skipet, men det er vanskelig å tømme Nordlys for gods fordi nye skader stadig oppdages.

Faren over

Etter brannen torsdag har rednings- og bergingsmannskapene opplevd dramatiske dager i Ålesund. Først torsdag, da to fra mannskapet døde av brannskader, og skipet måtte evakueres i løpet av kort tid. Deretter pågikk arbeidet med å slukke brannen samtidig som skipet tok inn vann. På det verste hadde Nordlys en slagside på 21,7 grader.

Men søndag var det ikke lenger fare for at Nordlys skulle kantre. Dermed kunne forberedelsene for å snu skipet 180 grader rundt starte. Da Nordlys ble slept til kai branndagen, ble det nemlig slept med styrbord side inntil kaia, og ikke babord der lasteporten og skipets inngangsparti er.

Les også: Nordlys under kontroll

Ødelagt hydraulikk

Imidlertid tok undersøkelsene som Sjøfartsdirektoratet og Norske Veritas må gjøre av Nordlys før det kan snus, lengre tid enn planlagt.

– Så viste det seg at hydraulikken i lasteporten på babord side er ødelagt. Dermed er det ikke lenger noen grunn til å snu Nordlys fra styrbord til babord side, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum til NTB.

Bergingsmannskapene begynte derfor søndag kveld å hente ut ødelagt gods gjennom de mindre lasteportene som Nordlys har på styrbord side. Mandag fortsetter de arbeidet med å hente ut biler og eiendeler fra passasjerene gjennom disse lasteportene.

Les også: Tetter Nordlys med magnetmatter

Henter inn anbud

Søndag morgen ble det antatt at Nordlys allerede mandag skulle slepes til Fiskerstrand Verft i Sula for reparasjoner. Nå tyder mye på at skipet blir liggende lengre enn antatt i Ålesund.

– Ettersom Nordlys nå er tett og ikke tar inn mer vann, har det ikke samme hast å få skipet av gårde for reparasjoner, sier Norum. Han sier at Hurtigruten derfor vil bruke tid på å innhente anbud fra verft som kan reparere skipet.

Mandag morgen reiser den siste delen av passasjerene fra Ålesund. Flere av mannskapet fra Nordlys forlater imidlertid ikke Ålesund riktig ennå.

– Så å si alle fra mannskapet er fortsatt i Ålesund. Dels fordi de skal bidra med å tømme Nordlys når vi først kommer inn der. Dels fordi Havarikommisjonen trenger deres forklaringer. Og dels fordi mange av dem fortsatt har et behov for å være sammen etter en så dramatisk hendelse, sier Norum.

Kriseteam

På hotellet der mannskapet bor, er også et kriseteam fra Ålesund kommune, representanter fra rederiet og Røde Kors til stede. De mistet to kolleger i brannen torsdag, 18 år gamle Steffen Ulvatne fra Honningsvåg i Finnmark og 57 år gamle Geir Terje Isaksen fra Tverlandet utenfor Bodø.

Søndag var det fortsatt altfor tidlig å si noe om når Nordlys eventuelt kan komme i rutetrafikk igjen etter at skipet er reparert. Imidlertid var det planlagt å ta nettopp Nordlys ut av drift før ulykken skjedde.

– I forbindelse med vinterruten skulle vi ha ti skip og ikke elleve i drift fra 1. oktober og ut året. I år var det bestemt at det var Nordlys som skulle tas ut av rute, og legges i opplag fra 1. oktober og ut året, sier Norum.

Dermed har Hurtigruten litt bedre tid på seg til å finne et erstatningsskip dersom Nordlys ikke kan gå i trafikk igjen fra nyttår.