RETTES: Nordlys ble gradvis rettet opp og stabilisert i løpet av fredag formiddag. Rundt 12-13-tida mente redningsmannskapet å ha kontroll. I 14-tida var krengingen redusert til 17 grader. (Bilde: Kystverket)

Nordlys under kontroll

  • Industri

MS NORDLYS:

  • Verft: Volkswerft, Stralsund, Tyskland
  • Byggeår: 1994
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk. MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje: 11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

ULYKKEN:

  • Det oppsto brann i maskinrommet kl. 09:17 om bord på Nordlys ved innseiling til Ålesund, på vei nordover, torsdag 15. september.
  • Skipet ble tauet til kai og brannen slokket.
  • Det var 207 gjester om bord på MS Nordlys og et mannskap på 55.
  • To personer, begge fra mannskapet, er omkommet. 16 ble sendt på sykehus. Ifølge Hurtigruten AS er fire fortsatt på sykehus. Alle de skadde er besetningsmedlemmer.
  • Eksplosjon i maskinrommet kan være årsak til brannen.


I 9-tida fredag morgen hadde hurtigruteskipet en slagside på 21,77 grader. Alle fryktet at skipet ville legge seg helt over og synke. DNV hadde satt 20 grader som en kritisk grense.

I løpet av de neste par timer, kom fire nye pumper på plass inne i de rette steder i skipet, og en ca. åtte centimeter bred og 50 centimeter lang sprekk i skroget ble tettet med trekiler av dykkere.

Les også: Tetter Nordlys med magnetmatter

Optimisme

I 11-tida ble det konstatert at skipet var rettet opp 1 grad, til 20,7. Deretter gikk det sakte, men sikkert rette veien. I 14-tida var krengingsgraden på 17.

– Vi er svært optimistiske på at vi får reddet skipet, sier havariinspektør Svein Andersen i Gard. Hurtigruten AS har forsikret Nordlys i Gard, både kasko og ansvarsforsikring.

– På grunn av denne forsikringsordningen, er det ikke krangel om å bruke penger. Vi bruker de midler som er nødvendig for å berge skipet på beste og mest effektive måte, sier Andersen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nordlys krenger over 20 grader

AMATØRMESSIG: Et av sjøvannsinntakene til Nordlys er provisroisk tettet med en presenning, satt på plass med trekiler. Det er tvil om dette holder. Bergingsamannskapene vurderer å fjrene plasten og sette på magnetiske matter som tetter bedre.
AMATØRMESSIG: Et av sjøvannsinntakene til Nordlys er provisorisk tettet med en presenning, satt på plass med trekiler. Det er tvil om dette holder. Bergingsmannskapene vurderer å fjerne plasten og sette på magnetiske matter som tetter bedre. Privat

Nederlandske eksperter

Han opplyser at Gards egne eksperter samarbeider med rederiets ekspertise når viktige beslutninger skal tas.

Dermed ble Smit Salvage fra Nederland hyret inn for å berge skipet. De chartret eget fly og sendte eksperter med pumper og utstyr samt spesialistdykkere.

Det var to mann fra Smit og to fra det norske selskapet Buksér og Berging som fikk plassert fire pumper på de riktige stedene om bord i Nordlys da den krenget som verst. Buksér og Berging er hyret inn som lokal samarbeidspartner for Smit.

DRAMATISK: I 9-tida fredag morgen hadde Nordlys en krenging på 21,77 grader. En drøy time etterpå hadde redningsmannskap fått inn fire kraftige pumper og tetting av en sprekk i skroget var i gang.
Det var to mann fra Smit og to fra det norske selskapet Buksér og Berging som fikk plassert fire pumper på de riktige stedene om bord i Nordlys da den krenget som verst. Buksér og Berging er hyret inn som lokal samarbeidspartner for Smit. DRAMATISK: I 9-tida fredag morgen hadde Nordlys en krenging på 21,77 grader. En drøy time etterpå hadde redningsmannskap fått inn fire kraftige pumper og tetting av en sprekk i skroget var i gang. Kystvereket

Samtidig gikk dykkere fra et lokalt dykkerfirma ned og slo trekiler i sprekken som ble dannet i sjakten til sidestabilisatoren på den ene siden av Nordlys. Stabilisatoren – som er som en vinge som skal hindre for mye krenging i grov sjø, var slått ut da brannen oppsto på skipet kl. 09.17 torsdag morgen.

Sjøvannsinntak

Ettersom strømmen forsvant i den eksplosjonsartede brannen, virket verken pumper eller annet utstyr om bord. Stabilisatorene kunne dermed ikke foldes inn. Et sammenstøt under operasjonen for å få skipet til kai torsdag, har ført til at sprekken oppsto.

Samtidig ble ventiler i maskinrommet stående åpne slik at motorrommet ble fylt med vann gjennom sjøvannsinntakene. Disse ble forsøkt tettet med en presenningslignende tetning som Kystverket har i beredskap. Torsdag kveld trodde man at Nordlys lå stabilt med en liten slagside. Ut over natta ble det imidlertid klart at vann fortsatt trengte inn og skipet la seg mer og mer over.

– Ut fra det vi vet i dag, burde vi ha fått tak i bedre tetningsmidler, for eksempel magnetmatter som nå er på plass, sier Svein Andersen i Gard.

Les også: Nordlys krenger mindre

Lokale verft

Hurtigruten og forsikringsselskapet har forespurt verft i området om de har kapasitet til å ta imot Nordlys når skipet er stabilisert og kan slepes. Blant dem som er spurt er Fiskerstrand Verft, som ifølge Sunnmørsposten har en tørrdokk som er stor nok til å ta i mot Nordlys.

– Det er vanlig prosedyre å sjekke flere aktuelle verft. Ingenting er besluttet ennå, sier Andersen.

FIRE PUMPER: Fredag morgen fikk manskap fra Smit Salvage og Bukser og Berging inn fire, kraftige pumper. Samtidig plasserte dykkere trekiler i en prekk i skroget. Dermed rettet Nordlys seg sakte, men sikkert opp.
FIRE PUMPER: Fredag morgen fikk mannskap fra Smit Salvage og Bukser og Berging inn fire, kraftige pumper. Samtidig plasserte dykkere trekiler i en sprekk i skroget. Dermed rettet Nordlys seg sakte, men sikkert opp. Kystverket

Tettematter og trekiler

Claus Christian Apneseth fra Miko Marine var på plass i Ålesund torsdag ettermiddag for å tilby magnetiske matter for å tette hullene i Nordlys. Først seint torsdag kveld kom den formelle henvendelsen om å bistå. Da var det for sent å få sendt store nok matter fra produksjonsstedet i Moss og fra lageret i Drøbak.

– Vi kunne har tettet de tre store sjøvannsinntakene allerede torsdag. Sprekken i sjekten for stabilisatorene er imidlertid slik plassert at mattene ikke vil fungere, sier Apneseth.

Tradisjonell tetting med trekiler er dermed eneste alternativ. Helt tett blir det ikke, men med stor nok pumpekapasitet og lukking av skott, kan skipet holdes stabilt til skaden kan repareres permanent.

Les også: Eksplosjon kan være brannårsak

Eksplosivt

En kaptein og en maskinsjef ansatt i Hurtigruten, men som ikke var på Nordlys i går, er intervjuet av Sunnmørsposten. De støtter teorien om en eksplosiv brann.

Hurtigrutekaptein Arne-R. Gran Ernstsen sier til Sunnmørsposten at brannen må ha vært eksplosiv. Han er nå kaptein på MS Trollfjord, og kjenner ikke eksakt hva som har skjedd om bord i Nordlys.

En maskinsjef ansatt i hurtigruten, sier til avisa at brannen må ha utviklet seg svært hurtig.

– Det skal ikke gå an å få brann. Vi har slokkemidler alle veier. Alt må ha gått veldig fort.

Maskinrommet har to uavhengige slokkesystemer. Det ene består av sjøvann og skum, og fyller hele maskinrommet. Det andre er basert på vanntåke fra ferskvann. Begge utløses manuelt eller automatisk, og sjekkes årlig av leverandøren.