Nissan Leaf (Bilde: Nissan)
Nissan Leaf lanseres i noen utvalgte markeder mot slutten av året. (Bilde: Nissan)
(Bilde: unknown)

Nå er Leaf-fabrikken på vei

Nissan Leaf kan være bilen som bringer elektrisk drift til et bredere publikum når den kommer på markedet mot slutten av året.

Da er det samtidig behov for masseproduksjon av de avanserte litiumionebatteriene. Nå er arbeidet med den første batterifabrikken utenfor Japan i gang.

Med statsstøtte

Den bygges i USA. Nærmere bestemt i Smyrna, Tennessee, der Nissan har en diger fabrikk fra før.

Når den 120 000 kvadratmeter store batterifabrikken står ferdig mot slutten av 2012, skal den kunne levere 200 000 batteripakker årlig.

Nissan bruker 1,7 milliarder dollar, altså over 11 milliarder kroner, på selve batterifabrikken og å sette opp den nye produksjonslinja for Leaf.

Nissan ble i fjor bevilget et lån fra det amerikanske energidepartementet (DOE) på 80 prosent av byggekostnadene, opp til 1,4 milliarder dollar.

Per i dag har om lag 13 000 amerikanere reservert en Leaf. Les mer på nettstedet Nissan Zero Emission

Industrialisering

De første Leaf-ene som leveres i år blir utstyrt med batterier fra Japan, der Nissan/NEC-selskapet Automotive Energy Supply Corporation (AESC) har et anlegg i tilknytning til Zama-fabrikken like utenfor Tokyo.

I tillegg til Smyrna-fabrikken har Renault-Nissan-alliansen ytterligere tre batterifabrikker i emning: I Sunderland i England (der selve bilen også skal bygges), Cacia i Portugal og Flins i Frankrike.

Slik er Nissans fabrikk i Smyrna i dag. Nå skal den bygges ut med nye 120 000 kvadratmeter der de nye litiumionebatteriene skal produseres. Foto: Nissan unknown

Samlet kapasitet blir 475 000 batteripakker i året. USA-anlegget blir altså det desidert største.

Les sakene: Atomkraftpenger til batterifabrikk

Kan lage en halv million<br/> batterier i året

Samtlige skal etter planen være i drift om to år pluss/minus, og skal forsyne den voksende elbilporteføljen til Renault-Nissan med batterier. De første som kommer fra den franske siden av alliansen er familiebilen Fluence ZE og varebilen Kangoo Express ZE i 2011.

Klar for motorvei

Batteripakken som bygges for Leaf har en kapasitet på det som begynner å minne om en slags automotivestandard, nemlig 24 kWh.

Det samme gjelder kjemien. Blandoksidbatteriene baserer seg på nikkel, mangan og kobolt, som er det samme katodematerialet for eksempel EnerDel bruker i Think-batteriene og batteriene Miljøbil Grenland bygger for Tata, selv om blandingsforholdet vil være forskjellig.

Batteripakken i Nissan Leaf veier cirka 200 kilo og består av 48 moduler som hver inneholder fire celler. Altså 192 celler til sammen. De fleste modulene er lagt oppå hverandre i klosser, mens den bakerste klossen har modulene stablet i bredden.

AESC-batteripakken i Nissan Leaf. Foto: Nissan

Ifølge Nissan har Leaf en rekkevidde på 160 kilometer, også dette en slags ny automotivestandard (100 miles).

Elmotoren leverer en effekt på 80 kW, et dreiemoment på 280 Nm og skal gi Leaf en toppfart på over 140 km/t.

Skal lage 350.000 Leaf i året

All you need is løv

Batteripakke (øverst), vekselretter (nederst til venstre) og elmotor i Nissan Leaf. Foto: Nissan