Neste år starter produksjonen av en ny London-taxi som slipper ut 75 prosent mindre CO2 enn dagens flåte. (Foto: Deyan Georgiev)

METROCAB

Nå blir den ikoniske London-taxien elektrisk

Om den lades ofte nok kan den nye London-taxien kjøres som en ren elbil.

Metrocab

  • Drivlinjen er utviklet av Frazer-Nash Research.
  • Framdrift besørges av to elmotorer, hver med 50 kW ytelse.
  • En bensinmotor på 1 liter er koblet til en generator som lader batteriet ved behov. Lading skal ta 10 minutter under kjøring.
  • CO2-utslippet skal være 75 prosent lavere enn sammenlignbar taxi, men ved hyppig lading kan taxien ha nullutslipp. 
  • Ombordladeren er på 3,3 kW, mens batteribakken har en kapasitet på 12,2 kWh.

Selv om utseende på de ikoniske London-taxiene ikke vil endres betydelig, vil en del av taxiflåten i den engelske hovedstaden være noe helt annet enn den er i dag, om kort tid.

Neste år starter nemlig produksjonen av nye Metrocab. En ny versjon av den kjente taxien, som kan kjøre helt uten bensin og diesel.

Les også: Denne finske elbilen har 1341 hestekrefter

Hybridbil

Den nye taxien blir i realiteten en hybridbil, med en batteripakke plassert i gulvet under kupeen og to elmotorer, samt en liten bensinmotor som er koblet til en generator som lader batteriet ved behov.

Produsenten, Multimatic Engineering, som tidligere har levert deler til Tesla, har jobbet med prototypen til den nye taxien i mange år, og er nå klare til å starte storproduksjon.

– Vi har jobbet med Metrocab i flere år for å få den ladbare prototypen klar for produksjon, og er svært tilfreds med resultatene testflåten har oppnådd, sier Multimatic-toppsjef Larry Holt i en pressemelding.

Og legger til at teknologien er tenkt for et verdensmarked, ikke bare London.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Metrocab
Dette er en av bilene i testflåten til Metrocab. Metrocab

Klimamål

CO2-utslippet til den nye taxien skal være 75 prosent lavere enn sammenlignbar taxi, men ved hyppig lading kan taxien ha nullutslipp.

Den foreløpige testflåten har ifølge Metrocab-styreformann Sir Charles Masefield kun gitt positive tilbakemeldinger.

– Vår flåte av prototyper har levert veldig bra i London. Nå ser vi fram til at modellen går i volumproduksjon neste år, sier han.

Og legger til at han mener bilene beviser at elektriske taxier med rekkeviddeforlengelse er løsningen for å innfri klimamålene i London innen 2018.

Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil