Kværner og det statskontrollerte China Offshore Oil Engineering Co. danner et felles engineeringselskap. Fra før har de to selskapene samarbeidet blant annet på Nyhamna-prosjektet (bildet), og de er allerede i gang med første oppdrag i Kina. (Bilde: Shell/Fred Jonny Hammerø)

KVÆRNER COEEC

Kværner går sammen med kinesere om engineeringselskap

Joint Venture med statskontrollerte China Offshore Oil Engineering Co.

Kværner og det kinesiske selskapet China Offshore Oil Engineering Co. (COOEC) går sammen og danner et Joint Venture-selskap for engineering, Kvaerner COOEC Engineering & Technology Ltd (KCET).

Selskapet holder til i Qingdao i Kina, og ble offisielt åpnet onsdag.

Det nye engineering-selskapet er bygget på et samarbeid med COOEC, som har eksistert siden Kværner ble etablert som selvstendig selskap i 2011.

Et av Kinas største

– Det nye selskapet er en strategisk samarbeidsavtale, hvor det er definert av Kværner og COOEC skal samarbeid om EPC-prosjekter i ti år framover som en start. Det er en allianse som bygger på at de to selskapene har utfyllende kompetanse og kapasitet, sier kommunikasjonssjef i Kværner, Torbjørn Andersen, til Teknisk Ukeblad.

COOEC er et statskontrollert verftsgruppe, som er blant Kinas største, og har mye erfaring med skipsbygging, og også stor erfaring med å delta i offshoreprosjekter.

Kværner på sin side har kompetanse på å bygge offshoreplattformer til Nordsjøen og andre steder i verden, med spesiell kompetanse på værharde områder.

– Vi har helt siden 2011 sett at vi har en felles interesse av samarbeid, og at vi har en kompetanse og kapasitet som komplementerer hverandre. Selskapet skal supplere den organisasjonen vi har fra før, og når vi nå går fra en allianse til å investere i et felles selskap, så tar vi samarbeidet et stort skritt videre, sier Andersen.

Det nye selskapet skal ledes av Arnstein Ansnes fra Kværner og Zhang Yanfang fra COOEC.

Les også: Kværner Verdal sikret seg Sverdrup-jacketer

Første oppdrag

Fra før er COOEC med som leverandør til Kværners store prosjekt på Nyhamna. Og det nye selskapet er alt i gang med sitt første oppdrag.

– Det har vært en flying start for det nye engineeringselskapet. Vi jobber allerede med forprosjektering for en offshoreplattform som etter hvert skal installeres utenfor kysten av Kina. Det nye selskapet vil også være involvert i detaljprosjekteringen, som er enda mer omfattende arbeid, påpeker kommunikasjonssjefen.

Både Kværner og COOEC har bidratt med et betydelig antall ingeniører inn i det nye selskapet, som primært vil konsentrere seg om prosjekter i Kina og Sørøst-Asia.

Samarbeidet har fra før dreid seg om å kunne utnytte den fabrikasjonskapasiteten COOEC har ved sine anlegg i Kina. Nå blir også større ingeniørressurser tilgjengelig, slik at selskapet kan øke kapasiteten.

– Vi jobber med å se på hvor vi vil bruke denne kapasiteten til andre internasjonale prosjekter. I tillegg til Asia, ser vi også på prosjekter i andre regioner som Kværner har definert som primærområder, i områder medr værharde forhold, for eksempel nordområdene i Norge, Russland og Canada, sier Andersen.

Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia

– Politikk ikke et tema

Det er Kværner som eier majoriteten i det nye Kvaerner COOEC Engineering & Technology Ltd. Likevel er det COOEC som bidrar med den største arbeidsmengden.

– Det er en refleksjon av at Kværner har en spennende kompetanse, som er viktig for at selskapet skal kunne lykkes, og det er noe også COOEC ser. Det er en viktig del av grunnlaget for at de sammen med Kværner nå starter opp dette selskapet, sier kommunikasjonssjefen.

Og samarbeidet med et statskontrollert, kinesisk selskap har etter sigende gått uten større utfordringer, sett i lys av det politiske klimaet mellom Norge og Kina.

– Det har i hvert fall ikke vært et tema fra vår side, og vi har heller ikke opplevd at det har vært sentralt tema i det samarbeidet vi har hatt med COOEC gjennom disse årene, understreker Andersen.

Les også:

Her kneler Goliat

Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea

Skroget kom tre uker forsinket. Thrusterne var feilmontert. Men Vard lover at Normand Vision skal bli ferdig i tide