Denne uken kjørte et eltog uten kjøreledninger mellom to stasjoner i England med passasjerer for første gang.Foto: Network Rail
Toget har kun kontakt med kjøreledninger ved to endestasjoner. Foto: Network Rail (Bilde: ralph hodgson)
Foto: Network Rail (Bilde: ralph hodgson)

ELEKTRISK TOG

Her kjører toget helt uten kjøreledning

Tester nytt eltog på batterier.

Denne uken kjørte et eltog helt uten kjøreledninger fra Manningtree Station til Harwich International Station i England.

Toget, som drives av batteri, har kun kontakt med kjøreledninger ved to endestasjoner.

Les også: Her kan de få gangfelt som lyser oppå snøen

Billigere og grønnere

Løsningen er utviklet i samarbeid mellom britiske myndigheter og en rekke infrastrukturforvaltere.

–  Vi er alltid på utkikk etter måter å gjøre jernbanen billigere og grønnere på. Dette prosjektet har et potensiale til å bidra i begge retninger, sier sjefingeniør James Ambrose i Network rail, som har vært med på utviklingen, i en pressemelding.

Protomodellen som nå testes ut er en Bombardier Class 379 Electrostar-model, som tidligere har kjørt mellom London og på Stansted lufthavn.

Den har tidligere blitt testet på en lukket linje, men skal nå gå mellom Manningtree Station og Harwich International Station frem til 13 februar.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Toget har kun kontakt med kjøreledninger ved to endestasjoner. Foto: Network Rail ralph hodgson

80.000 batterier

Det har blitt testet flere forskjellige batterityper under utviklingen av batteri-eltoget. Utviklerne ønsker ikke å opplyse om kapasiteten på batteriene de har endt opp med, men avslører at et tog krever så mange som 80.000 lithium-ion batterier .

– Med denne løsningen blir det mulig å kjøre tog der det ikke er mulig å sette opp kjøreledninger, sier Ambrose.

Han sier det vil være store muligheter for å spare penger for infrastrukturforvalterne, siden løsningen gjør det unødvendig å elektrifisere lange banedistanser.

– I tillegg til det er toget veldig stillegående og gir passasjerene en langt mer behagelig reise enn for eksempel gamle dieseltog, sier han.

Les også: Reisetiden mellom Oslo og Stockholm skal kuttes med halvannen time

NSB følger utviklingen

Det er ikke første gang batteridrevne tog har blitt tatt i bruk. I Tyskland ble batteridrevne tog tatt i bruk frem til for ti år siden, og i London brukes allerede batteridrevne tog i undergrunden når kjørestrømmen er nede.

Selv om batteridrevne tog ikke er testet ut i Norge, ser NSB på utviklingen som spennende.

– Fra et miljøståsted synes vi i NSB at det er virkelig gøy at Network Rail nå har fått sine batteridrevne tog i drift. Vi imøteser erfaringene som Network Rail vil høste med batteridrevne tog i engelsk klima med stor spenning, sier Håkon Myhre i NSB.

Han sier det er en utfordring for miljøstandarden til jernbanemateriell er at alt materiell har så lang levetid.

– Men dieseltogene til NSB befinner seg i 30-og 40 årene og i sine siste leveår, det arbeides derfor med en strategi for nytt materiell på de strekningene som i dag bruker dieseltog, sier han.

Les også:

Byggingen av verdens raskeste tog er i gang

Skal starte testing av transport i 1100 kilometer i timen

Stavangers nye elbusser skal kjøre opptil 350 kilometer om dagen