Motor

Ikke lyntog før etter 2019

IKKE STAVANGER-BERGEN: Jernbaneverket mener den strekningen er for krevende å bygge ut, og vil at den først skal komme senere ved en eventuell utbygging av høyhastighetsbane.
IKKE STAVANGER-BERGEN: Jernbaneverket mener den strekningen er for krevende å bygge ut, og vil at den først skal komme senere ved en eventuell utbygging av høyhastighetsbane. Bilde: Alexandre MARCHI
Mona StrandeMona Strande– Journalist
17. jan. 2008 - 10:49

Jernbaneverket slutter seg til vurderingen fra den tyske konsulentgruppen som har sett på potensialet som kan ligge i høyhastighetstog i Norge.

I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 skriver de at forutsetningen for å få en høyhastighetsbane på plass er dobbeltspor-utbygging på intercity-strekningene på Østlandet.

Krever dobbeltspor

Dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski omtales som "særlig viktig" å få på plass i planperioden.

- Jernbaneverket mener utredningen og øvrig grunnlagsmateriale viser interessante muligheter for å utvikle høyhastighetsbaner i Norge, heter det i transportplan-forslaget.

Jernbaneverket understreker imidlertid at det gjenstår mye utredningsarbeid før det er etablert et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Derfor anbefaler de å gjennomføre mer detaljerte studier av driftskonsept, kapasitetsstudier og langsiktig behov for integrering av høyhastighet i Oslo-området.

Langt frem i tid

De tilrår at Stortinget, i behandlingen av Nasjonal transportplan våren 2009, fastlegger mål for den langsiktige utviklingen av fjerntrafikken på jernbane i Norge.

- Dette vil ha et perspektiv ut over planperioden, men er viktig for bruk av planressurser for utvikling av jernbaneinfrastrukturen totalt sett, heter det i Jernbaneverkets forslag.

De støtter seg til den tyske konsulentgruppens koklusjoner, og skriver at en høyhastighetsbane kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt ved trinnvis utvikling og hastigheter på 250 km/t mellom Oslo og de store byene i Sør-Norge.

Ingen trasévalg

Jernbaneverket nevner ikke hvilke traseer de mener er mest hensiktsmessige for en høyhastighetsbane.

Imidlertid nevner de strekningen Stavanger-Bergen som den mest krevende utbyggingsmessig, enten den går langs kysten eller via Røldal. Derfor mener de denne strekningen ikke bør bygges ut i første trinn.

Hvilke strekninger som derimot er mest hensiktsmessige, vil de ikke si noe om før en mer detaljert konseptanalyse er på plass.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.