I statsbudsjettet 2016 vil det vise seg hva de nye kostnadsanslagene vil være for Aasta Hansteen (oppe til venstre), Goliat (oppe til høyre), Martin Linge (nede til venstre) og Edvard Grieg (nede til høyre). Flere av prosjektene leveres fra Hyundai Heavy Industries (midten), der blant annet Goliat har gått på kraftige kostnadssmeller. (Foto: Statoil/Eirik Helland Urke/montasje)

OVERSKRIDELSER PÅ SOKKELEN

I morgen kan det vise seg om Asia-bølgen slo fullstendig feil

– Kan bli godt argument for norske verft, ifølge ekspert.

Statsbudsjettet for 2016 er på vei.

Det betyr at man i morgen kommer til å få svar på om norske oljeprosjekter klarer å holde seg innenfor budsjett og tid, eller om de sprekker.

Mye tyder på at det – som i fjor – vil bli kraftige kostnadssmeller på sokkelprosjektene. For ett år siden ble det meldt om totale sprekker på hele 29 milliarder kroner.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Her er oversikten over overskridelsene som kom frem på fjorårets statsbudsjett. Tall i millioner kroner. Kjersti Magnussen/TU

Kan bli 50 prosent dyrere

Allerede vet vi at Goliat-prosjektet har sprukket med over 15 milliarder. Ikke uventet – og ifølge Stavanger Aftenblad – vil dette tallet ha økt fra fjorårets budsjett til nå.

Nøyaktig hvor mye er ikke klart, men Goliat har heller ikke klart å komme seg i produksjon som planlagt.

– Problemene fortsetter jo for dette prosjektet, med ytterligere forsinkelser. Med nytt kostnadsestimat vil kanskje sluttregningen bli 50 prosent høyere enn først planlagt, sier Espen Erlingsen i analyseselskapet Rystad Energy.

Han har også noen stalltips til andre prosjekter som mest sannsynlig kan sprekke på tid og kost.

Blant annet nevner han Aasta Hansteen-utbyggingen i Norskehavet.

Les også: Dette feltet er en av de viktigste grunnene til at oljeprisen stuper

Goliat-prosjektet kan bli 50 prosent dyrere enn planlagt, ifølge Rystad Energy. Eirik Helland Urke

Marginale Aasta

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet har Statoil opplevd forsinkelser i prosjektet – som bygges på det samme koreanske verftet som det sterkt forsinkede Goliat-prosjektet.

– Det ryktes at det er forsinkelser på Aasta Hansteen. Planen var at skroget skulle seile fra verftet i sommer, men det ser ikke ut til å ha skjedd, sier Erlingsen.

Han peker på at prosjektet i utgangspunktet var marginalt.

– Det betyr at prosjektet ikke tåler altfor store kostnadsøkninger, sier han.

Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå slår det sprekker

HILD: Bygges ut med en plattform med stålunderstell. Brønnen bores med en oppjekkbar rigg hvor boretårnet kan skyves over Hild-plattformen. Olje fra feltet lastes over i et lagerskip hvor vann skilles ut og reinjiseres via plattformen i reservoaret. Produsert olje lastes til en bøyelaster. Gassen fra feltet transporteres via den tidligere Friggrørledningen til St.Fergus-terminalen i Storbritannia.  Totale investeringer er beregnet til  25,6 milliarder kroner. Vanndypet er på 115 meter. Stålunderstellet bygges hos Kværner Verdal.
Totals Martin Linge-prosjekt blir forsinket. Det er derfor forventet at prisen på prosjektet også vil gå opp. Total

– Ingen endring

Statoil sier til Teknisk Ukeblad at de ikke kommer til å gi noe informasjon før statsbudsjettet er klart.

Når det gjelder eventuelle forsinkelser, sier pressetalsmann Knut Rostad at det ikke er noe nytt å melde. Tidligere har de bekreftet at fremdriftsplanen er revidert, men at oppstartstidspunktet er det samme.

– Det er ingenting som har endret seg rundt dette, sier Rostad til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Korea

Svaret på Asia-bølgen

Ytterligere et Korea-prosjekt, Totals Martin Linge, har opplevd forsinkelser, noe Teknisk Ukeblad tidligere har meldt, samt at operatøren selv har fortalt om forsinkelser.

– Total har allerede varslet forsinkelser på Martin Linge. Jeg forventer derfor kostnadsøkninger, sier Erlingsen i Rystad Energy.

Han peker også på et knippe andre prosjekter det har vært stillere rundt. Både Gina Krog, Ivar Aasen og Edvard Grieg.

– Det norske har langt på vei lovet at Aasen blir levert på tid og kostnadsestimat. Spørsmålet er om det vil glippe med dyrere dollar, sier han.

– Det norske har langt på vei lovet at Aasen blir levert på tid og kostnadsestimat. Spørsmålet er om det vil glippe med dyrere dollar, sier han.Aasta Hansteen bygges ved det sørkoreanske Hyundai-verftet. Statoil har tidlligere bekreftet endrede fremdrifttsplaner. Det kan påvirke prislappen på det ellers marginale prosjektet i Norskehavet. Statoil

Erlingsen sier at det også skal bli spennende å se hvordan Edvard Grieg – som er det eneste «norske» prosjektet.

– På mange måter vil vi få svaret på hvordan utbyggingsbølgen i Asia har gått. Om det kun er Grieg – som er bygget i Norge – som greier å levere på kostnadsestimat, er det et godt argument for norske verft, sier han.

Les også: Dette bildet får det til å gå kaldt nedover ryggen på norsk offshorenæring