Hyundai FCEV ble lansert i Europa på en konferanse i København i forrige uke. I juni kommer bilene til Norge. (Bilde: SHHP)

Hydrogen-SUV til Norge i juni

Det er først i 2012 at Hyundai starter det offisielle testprogrammet med sine brenselcellebiler rundt om i verden.

Raskt på plass

Men allerede i forrige uke var de to første prototypene av Hyundai FCEV på plass i København. Den sørkoreanske produsenten inngikk i slutten av januar et samarbeid med de nordiske hydrogensamarbeidspartnerne.

Les TUs omtale her:

Bjørn Simonsen, som er styreleder i HyNor, kaller dette nok en milepæl i det skandinaviske samarbeidet.

– At vi nå faktisk har hydrogenbiler på plass, kun fire måneder etter intensjonsavtalen ble undertegnet, viser omverdenen at både Skandinavia og Hyundai Kia er seriøse med å introdusere hydrogen som et miljøvennlig drivstoff til transportsektoren, skriver Simonsen i en pressemelding.

Ifølge ham skal bilene demonstreres i Norge i juni. Da arrangeres Zero Rally 2011 med start på Hamar 7. juni og mål i Oslo to dager senere.

Tekniske data

Norden er en av flere testarenaer for Hyundais hydrogensatsing. Konsernet har ambisjon om å sette tusen FCEV brenselcellebiler, som nå er basert på Tucson-plattformen, i test i løpet av fire år.

Ifølge opplysninger TU tidligere har fått om tekniske data på bilen, har den et brenselcellesystem like stort som en vanlig dieselmotor (640 W/l). Rekkevidden oppgis til 650 km med full tank. Det vil si 5,3 kg hydrogen ved 700 bar.

Brenselcella har en effekt på 100 kW. Hyundai bruker et lite batteri med 1 kWh energikapasitet og 34 kW uttakseffekt for hybridsystemet og for ekstra effekt ved behov. FCEV skal takle kaldstart til minus 25 grader celsius.

Akselerasjon 0–100 kilometer i timen oppgis til 12,9 sekunder, og hydrogenbilen skal klare å komme opp i en hastighet på 160 km/t.

45 stasjoner i 2015

Europalanseringen av Hyundai FCEV fant sted i forbindelse med en konferanse i København der ordførere, politikere og andre representanter fra hovedstedene i Norden var samlet for å diskutere grønn vekst.

Styreleder Mikael Sloth i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) sier at de nordiske landene nå setter opp tempoet med å bygge hydrogeninfrastruktur.

– Tilgang på biler er derfor en viktig suksessfaktor. Vi er glade for å motta disse bilene og er svært åpne for at andre bilprodusenter også blir med i samarbeidet, sier han.

Ambisjonen til SHHP er å ha 15 fyllestasjoner og 30 satellittstasjoner på plass i 2015. I dag har Norge fire fyllestasjoner for hydrogen. Danmark har to og Sverige én.

Les også:

Første fullblods hydrogenbil er her

– En milepæl for hydrogen