HYDROGENBUSS: I mars 2012 skal fem slike brenselcellebusser få Unibuss-drakt og settes inn på ruta mellom Kolbotn og Oslo. (Bilde: Van Hool)

– En milepæl for hydrogen

HyNor Oslo Buss

  • De norske aktørene er Ruter, Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og miljøstiftelsen Zero
  • Akershus fylkeskommune, Oslo kommune, Norges forskningsråd og Transnova har enten bevilget eller gitt tilsagn om nærmere 100 millioner kroner til prosjektet. I tillegg er det gitt 40 millioner kroner i støtte fra EU
  • Hydrogenstasjonen bygges på Rosenholm bussanlegg i Oppegård kommune
  • Dette er et delprosjekt under det europeiske prosjektet Clean Hydrogen in European Cities (CHIC) som nå setter 26 brenselcellebusser i trafikk i Aarau (Sveits), Bolzano (Italia), London og Milano i tillegg til Oslo
  • Prosjektet skulle opprinnelig startes opp i desember 2011, men er utsatt til mars 2012

Van Hool brenselcellebuss

  • Dimensjoner: 13 155 mm lang, tre akslinger, 37 seter (33 framovervendt), 16 900 kg tomvekt, 25 750 kg (maks tillatt vekt)
  • Brenselcelle: Ballard FC velocity HD6, 150 kW, 440-800V, 325A, 350 kg, 1 290x890x490 mm, installert bakerst i bussen
  • Hydrogenlagring: 7 Dynetek karbonfiberforsterkede aluminiumtanker med kapasitet til 35 kg H2 ved 350 bar
  • Elektrisk framdrift: 2 x Siemens 1PV5138 (85 kW nominell effekt, 150 kW maks)
  • Batteri: Enerdel litiumionebatteri med energikapasitet på 17,4 kWh og maksimal effektuttak på 100 kW
  • Hydrogenproduksjon: Air Liquide, to elektrolysører à 60 normalkubikkmeter i timen (nm3/h), men en daglig kapasitet på 250 kg
  • Belgiske Van Hool har produsert busser og andre kjøretøy siden 1947. På fabrikken utenfor Antwerpen produseres det nå om lag 1 400 busser og 4 000 nyttekjøretøy årlig


Om et år fra nå vil reisende på bussrute 81A muligens registrere fraværet av dieselbrumming og eksos. Det skyldes at det er brenselcellebusser som skal kjøre ruta mellom Kolbotn og Oslo.

I løpet av et år får Ruter AS levert fem slike busser gjennom det EU-støttede prosjektet HyNor Oslo Buss.





To store hydrogenprosjekter

– Dette er en milepæl i HyNors historie. Selv om dette ennå ikke er kommersielle kjøretøy, vil de fungere minst like bra som konvensjonelle busser. Som vil ses og brukes av tusenvis av folk i Oslo og Akershus i det daglige, sier Bjørn Simonsen som er styreleder i HyNor.

Han påpeker at Oslo er i ferd med å befeste seg som en stor hydrogenby. Parallelt med at bussprosjektet bygges opp, kommer det i år 17 personbiler med brenselceller i forbindelse med at byen er med på EUs største demonstrasjonsprosjekt for hydrogen.

Bussene med elektrisk drivlinje og strøm produsert av hydrogen skal i utgangspunktet settes inn på en av de minst belastede linjene. Unibuss er operatør.

– Dette går neppe helt smertefritt, men det er en del av testingen. I dette tilfellet har vi hundre prosent dekning av reservebusser, understreker prosjektansvarlig Ove K. Kjølstad i Ruter.

Les også: Volvo C30 med brenselceller

Her er bussen som går på strøm





PROSJEKTANSVARLIG: Ove K. Kjølstad i Ruter AS.
Belgisk PROSJEKTANSVARLIG: Ove K. Kjølstad i Ruter AS. Ruter

Belgisk

Belgiske Van Hool bygger bussene. Samme selskap har nylig solgt 13 brenselcellebusser til USA, men det er mange år siden sist Van Hool leverte en bybuss til Skandinavia uavhengig av drivlinje.

Når det gjelder valg av brenselceller, sto det mellom kanadiske Ballard Power Systems og amerikanske UTC Power.

Ruter falt ned på førstnevnte, og begrunner det blant annet med større fleksibilitet på cellestablene. De lot seg bedre tilpasse den treakslede laventrébussen.

– Som transportbedrift kan vi ikke ha store svarte bokser om bord på bussen. Vi skal frakte mennesker, ikke teknologi, poengterer Kjølstad.





Hydrogenstasjon

Air Liquide vant kontrakten om å bygge en hydrogenstasjon på Rosenholm der hydrogen framstilles ved elektrolyse.

Det franske selskapet har en norgesavdeling, men det er det svenske datterselskapet som har det tekniske ansvaret.

Ruter tegnet kontrakt med Van Hool i romjula. Pris per buss er 11 millioner kroner. Det er fire-fem ganger prisen på en tilsvarende buss med dieselmotor.

– Skal man klare å presse prisene ned, er det nødvendig med slike europeiske prosjekter. Om det ikke er direkte forskning vi i Ruter skal bedrive, så vil vi kunne samle inn viktige data som vil ha betydning i kommersialiseringen av slike busser, påpeker Kjølstad.





Debatt hos PF

Nettopp hva som skal til for å gjøre slike hydrogenbusser kommersielle diskuteres på et seminar med tittelen «Hydrogenbusser – luksuriøst miljøtiltak?» hos Polyteknisk forening tirsdag.

Her skal blant annet Ben Madden, direktør i Element Energy og rådgiver for Transport for London, presentere rapporten NextHyLight. I tillegg blir det en politisk debatt.

Les også:

10 millioner elbilstasjoner

Norsk membran setter verdensrekord