Formel 1-fører Felipe Massa og Ferrari-laget står med null poeng denne sesongen. Til årets tredje løp, Kina Grand Prix i Shanghai, hadde laget fjernet KERS-systemet fra bilene uten at det hjalp med poengsankingen. (Bilde: Reinhard Krause)

Hybrid-flopp i Formel 1

Denne sesongen har hybridteknologi for første gang blitt tillatt i verdens råeste motorsport.

Les også: Nå kommer Formel 1-hybridene

– Dårligere vektfordeling

Men elektromotorene har forsvunnet fra Formel 1-bilene like fort som de kom. Under søndagens Kina Grand Prix stilte kun tre førere til start med det såkalte KERS-systemet.

Atle Gulbrandsen, som kommenterer Formel 1 for Viasat, gir følgende begrunnelse for hvorfor de fleste av lagene hittil har droppet KERS.

Atle Gulbrandsen, som kommenterer Formel 1 for Viasat, gir følgende begrunnelse for hvorfor de fleste av lagene hittil har droppet KERS. Motorsportjournalist og racerfører Atle Gulbrandsen Bendiksby, Terje

– Årsaken er at systemet er for tungt. KERS veier rundt 30 kilo, men bilene veier fortsatt 605 kilo. Det betyr at kiloene blir plassert høyere på en bil med KERS enn på en bil uten. Det gir dårligere vektfordeling, sier Gulbrandsen til Teknisk Ukeblad.

Regenerativ bremsing

KERS står for «kinetic energy recovery systems». Energien hentes fra regenerativ bremsing, altså at energien ved de mange kraftige nedbremsingene blir lagret i stedet for å gå tapt som varme.

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) tillater i år en 60 kW elektrisk motor, drøyt 80 hestekrefter, på toppen av bensin-V8-eren. Begrensningen på energibruk er 400 kJ per runde, slik at elmotoren kun får surre 6,7 sekunder mellom hver passering av start/mål-linja.

Ved sesongstart hadde sju biler systemet installert: Ferrari, McLaren, Renault og den ene av BMW Saubers biler.

I skyggen av diffusere

Men etter to løp hadde Ferrari og Renault fått nok. I Shanghai var det kun Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen fra McLaren-Mercedes og Nick Heidfeld fra BMW Sauber som hadde elektrisk drahjelp.

– Ifølge de rapportene jeg har fått, er det ingen unison enighet blant lagene ennå om at KERS ikke fungerer. Jeg tror nok at Ferrari kan komme tilbake med systemet i år og at McLaren har til hensikt å fortsette med det. Temaet har nok dessuten kommet litt i skyggen av de doble diffuserne, mener Gulbrandsen som i år kommenterer sin 13. Formel 1-sesong.

Lagene Williams, Toyota og Brawn har såkalte diffusere, altså luftkanaler under bilen som sørger for økt marktrykk, som er i grenseland av hva regelverket tillater. Konstruksjonene ble nylig godkjent av FIA etter at konkurrentene klaget.

Miljøalibi

Formel 1 har i årtier vært et underholdende og ressursrikt laboratorium for ny bilteknologi. Så langt har denne sesongen vært dårlig reklame for hybridteknologien.

– Det kan du godt si. For dette er jo et slags miljøalibi for Formel 1. Noe av poenget når forbundet har presset på for at alle lagene skal ha KERS har vært å bidra til å videreutvikle denne teknologien, ikke bare å sørge for morsomme løp, sier Gulbrandsen.

Teamene er i øyeblikket litt usikre. Vi skal også huske på at flere av dem ikke rakk å utvikle KERS før sesongstart og heller ikke får anledning til å komme etter på grunn av den nye regelen som forbyr testing før nyttår, påpeker han.