Formel 1-laget BMW Sauber varsler nå at de stiller til start med en hybridracer neste sesong. (Bilde: BMW Sauber)
Tesla Motors er oppkalt etter den serbiskfødte fysikeren Nikola Tesla (1856-1943), som blant annet oppfant induksjonsmotoren. Tesla Motors har videreutviklet Teslas induksjonsmotor, slik at motoren til roadsteren får plass i en ryggsekk. (Bilde: Tesla Motors)
Fisker el-bil. (Bilde: Fisker Automotive)
Tesla el-bil. (Bilde: Tesla Motors)

Nå kommer Formel 1-hybridene

Mens de rene elbilene har sitt fartsalibi i Tesla Roadster, får hybridbilene nå vist seg fram i verdens råeste motorsport, Formel 1.

Dobbeltseier

Elektriske hjelpemotorer blir tillatt fra neste år.

BMW Sauber er det første laget som nå annonsere at de stiller på startstreken i 2009-sesongen med en hybridracer, melder Technoride .

BMW Sauber er på offensiven for tiden.

Førerne Robert Kubica og Nick Heidfeld sikret det tysk-sveitsiske lagets første dobbeltseier i Montreal forrige søndag.

El-hester og V8

Neste år blir det altså enda mer krefter i F1-bilen: Hybriden får en 60 kW elektrisk motor, drøyt 80 hestekrefter, på toppen av bensin-V8-eren som yter i overkant av 800 hk.

Energien hentes fra regenerativ bremsing, altså at energien ved de mange kraftige nedbremsingene blir lagret i stedet for å gå tapt som varme.

Energien blir lagret enten på litium-ionebatterier eller såkalte super-kondensatorer.

Nye regler i 2009

Dette er langt fra noen ny oppfinnelse.

Også Formel 1-lagene har i årevis snust på muligheten for å bruke opp igjen bremseenergien. Men det internasjonale bilsportforbundet FIA har holdt tilbake helt inntil før jul i 2006 i det stille varslet at de i 2009 tillater det de forkorter som KERS (kinetic energy recovery systems).

Begrensninger

Her kan du lese 2009-reglementet for Formel 1. Her kommer det fram at FIA setter begrensninger på 60 kW for KERS og 400 kJ brukt energi per runde.

Det er forventet at elmotorene blir tillatt å øke i effekt i 2010-reglementet som blir offentliggjort i løpet av juni.

Her er EV Worlds noe kritiske kommentarer til forbundets hybridtilnærming.