RULLEDEMPING I HOTELLSKIP

Høy komfort i offshorearbeidernes nye hotell

Stikkordet er rulledemping.

For å bedre bosituasjonen til offshorearbeiderne, har Østensjø Rederi bestilt et helt nytt hotellskip.

Skipet skal huse opp til 800 arbeidere, og er optimalisert for minst mulig bevegelse, skriver Gemini.no.

Sikrere og mer effektiv

– Å bruke et skip som hotell, i stedet for rigg, er både sikrere og mer effektivt. Det gir bedre komfort og er mer lønnsomt, mener administrerende direktør Johan Rokstad i Østensjø rederi.

Rederiet tok i bruk sitt første hotellskip for to år siden. Den gode responsen førte til bestillingen av det nye, større og mer komfortable hotellskipet.

– Det nye skipet er bygget etter erfaringer fra det første. Det har 200 flere sengeplasser, mer dekkplass, og en utforming som gir arbeiderne bedre komfort, sier Rokstad.

Mens det første skipet begynte i Nordsjøen, gikk videre til Middelhavet og Australia og er på vei i USA, skal det nye skipet tåle enda mer.

– Det er tenkt å kunne oppholde seg også i arktiske forhold, forklarer Rokstad.

Les også: Dette skipet er det fjerde av sitt slag i verden

Gir økt komfort

Rokstad håper skipskonseptet vil bli et mye brukt alternativ til dagens løsning, med halvt nedsenkbare plattformer. Skipet er testet av SINTEF-selskapet Marintek.

– Målet med skipet er å lage en mer mobil hotell-enhet som kan leases av oljeselskaper verden rundt. Målingene gjort under modellforsøkene viser at det er gjort en god jobb både med skrogdesign og rulledempingstanker for å gjøre skipet ekstra behagelig å bo på til sjøs, forklarer Sverre Anders Alterskjær i Marintek.

For å rulle så lite som mulig har skipets skrog innebyggede tanker med “motbølger”, og en helt unikform.

–Teknologien i skroget kalles rulledempning og oppnås ved hjelp av tanker som er integrert i bunn og sider av skroget, såkalte u-tanker, forklarer Alterskjær.

Tankene fylles med vann som settes i bevegelse i motfase av bølgene på utsiden av skipet. De er utstyrt med lufteventiler i toppen, for å enkelt kunne kontrollere vannbevegelsen i tanken. Åpningen av ventilene kan justeres etter hvilke bølger skipet utsettes for.

– Resultatet blir mindre rullebevegelser og dermed økt komfort om bord, sier Alterskjær.

Nytt hotellskip designt av SALT. Skal føre til bedre komfort for offshorearbeidere.
– Resultatet blir mindre rullebevegelser og dermed økt komfort om bord, sier Alterskjær.Propelldrevene kan styres i ulike retninger og som brukes til å holde skipet på samme sted når det er i “hotellmodus”. Marintek

Les også: Rolls-Royce-sjef tror på gass for godsfartøy

Fungerer optimalt

I tillegg til "motbølgene" i skroget, er skipet utstyrt med seks azimuth thrustere; propelldrev som kan styres i ulike retninger og som brukes til å holde skipet på samme sted når det er i “hotellmodus”.

– De motvirker ytre krefter fra bølger, strøm og vind, og hjelper skipet å holde seg i riktig posisjon når det er oppkoblet mot oljeinstallasjoner, forklarer Alterskjær.

Skipet er tegnet av SALT skipsdesign på Stord.

– Testene har vist at designet fungerer optimalt, og at både u-tanken og propelldrevene har ønsket effekt, sier skipsdesigner Johannes Eldøy i SALT.

Eldøy sier det viktigste under utformingen av skipet har vært å tegne et skip som hele tiden kan ligge koblet til oljeinstallasjonen.

– Det viktigste har vært å gjøre oppkoblingen mellom offshore-installasjonen og landgangen effektiv og sikker. Den må bevege seg minst mulig i bølgene, og holde posisjonen, forklarer han.

Les også: Verdens største seilskip i Oslo

Av- og pålessing

Det spesiallagde fartøyet er i utgangspunktet tenkt å benyttes under ferdigstilling, oppgradering eller fjerning av oljeinstallasjoner.

– Skipet skal kunne ha ganske mye dekklast, og må kunne håndtere av- og pålessing av lasten uten store bevegelser, sier Eldøy.

 I de fleste situasjoner regner han likevel ikke med at skipet har veldig mye dekklast.

– Lite last kan føre til veldig krappe bevegelser. Det forhindrer vi her med to rulledempingstankene i skroget, forklarer han.

Les også:

Oljerikdommens dystre bakside

Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø

Dette er Årets skip