Det er små endringer å spore når det gjelder bilavgifter i 2013-budsjettet. Engangsavgiften på Toyota Prius reduseres med 900 kroner. (Bilde: Toyota)

STATSBUDSJETTET 2012

Hestekreftene blir billigere

Effektive motorer blir igjen belønnet.

I et statsbudsjett med ikke de helt store endringene i bilavgiftene, foreslår regjeringen for andre år på rad å fokusere mer på utslippene som kommer ut fra eksospotta og mindre på hvor mye motoren yter.

Det blir høyere avgifter for de aller fleste biler unntatt dem som har lavest CO2-utslipp.

13 prosent

Regjeringen foreslår at økt avgift på CO2- og NOx-utslipp blir motsvart av lavere avgift på kjøretøyenes motoreffekt. Forslaget innebærer en reduksjon i satsen på cirka 13 prosent reelt.

Det ble gjort et større byks i fjor, da effektkomponenten i bilavgiftene ble redusert med 33 prosent.

Les også: Bilavgiftene: – Et steg i riktig retning

En lavere effektandel i engangsavgiften hentes inn blant annet ved å øke NOx-komponenten fra 22 til 35 kroner per mg/km

Innslagspunktet for CO2-komponenten reduseres fra 130 gram per kilometer i dag til 125 g/km i 2013.

Små endringer

Fradraget for biler med utslipp under 110 g CO2/km økes med 50 kroner per g/km utover prisjustering, til 814 kroner per g/km (for den delen av utslippet som ligger over 50 g/km).

I tillegg økes fradraget for biler med utslipp under 50 g/km med 100 kroner per g/km utover prisjustering, til 966 kroner per g/km.

Det utgjør ingen dramatisk forskjell. For eksempel vil engangsavgiften på Toyota Prius (91 g CO2/km) reduseres med 200 kroner nominelt/900 kroner reelt ved årsskiftet, inkludert 300 kroner økning i vrakpantavgiften.

Les også:

Denne bilen skal kjøre i 1600 km/t

Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet

Handler 15 elektriske biler til én million per stykk

Her er Porsches nye plug-in-hybrid