SYKLING I OSLO

Her er sykkelfeltene snødeponi

I København brøytes hele sykkelveinettet innen åtte timer, i Oslo brukes deler av det som snødeponi.

Ved snøfall forsøker København kommune å brøyte hele sykkelveinettet innen åtte timer.

I Oslo står det i klartekst at store deler av Oslos sykkelveinett skal brukes til snødeponi:

«Sykkelveier og sykkelfelt som er definert som hovedsykkelvei skal brøytes og strøs. De andre sykkelveiene/-feltene vil bli benyttet til snølagring», heter det i bymiljøetatens serviceerklæring for brøyting og strøing av kommunale veier.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Halvfulle av snø

Flere av sykkelfeltene langs Ring 2, en av hovedveiene i Oslo er nå halvfulle av snø. Til tross for at strekningen tungt trafikkert, står for eksempel Ring 2 ikke på kommunens liste over prioriterte strekninger for vedlikehold på hovedsykkelveinettet.

Dette til tross for at Byrådet har sagt at vintervedlikehold av sykkelveiene skal prioriteres.

Få vintersyklister

Syklistenes landsforening mener det er bra kommunen vil holde de gjennomgående sykkelveiene åpne, men de er lite imponert over at de fremdeles ser på andre sykkelveier som snødeponi.

– Vi mener det fremdeles er et stort potensial for sykling om vinteren. Men det forutsetter at veiene holdes åpne. Samtidig skjønner vi en prioritering ved stort snøfall, sier Hulda Tronstad, informasjonsjef i Syklistenes landsforening i en epost.

Oslo er blant de dårligste sykkelbyene i Norge, ifølge en undersøkelse fra Syklistenes landsforening. Andelen reiser som gjøres med sykkel er i snitt fem prosent gjennom hele året.

Om vinteren synker sykkelandelen til to prosent.

Kommunen skriver blant annet dette om hvorfor andelen syklister om vinteren synker kraftig:

«Det er rimelig å anta at dårlig vintervedlikehold også virker hemmende på vintersyklingen», skriver samferdselsetaten i Oslo kommune i handlingsplanen for sykkeltrafikk fra 2010 - 2014.

Les også: Denne løsningen skal gi isfrie sykkelveier

Brøyter innen fire timer

Selv om klimaet er mildere i København, er ikke snø ukjent for danskene. I København blir i motsetning til Oslo hele sykkelveinettet på 573 kilometer brøytet kort tid etter snøfall.

– Det er ikke noen spesifikke krav om hvor raskt sykkelveinettet skal være brøytet, forteller Kim N. Sørensen, fagansvarlig for vintertjenesten i København kommune.

– Likevel tilstreber vi at sykkelveiene i sentrum av København er brøytet senest fire timer etter at snøværet er over, og at sykkelveiene utenfor sentrum er ryddet senest etter åtte timer, forteller Sørensen.

Vintertjenesten i kommunen disponerer 28 mellomstore traktorer med kost eller plog og saltspreder for å rydde totalt 573 kilometer sykkelvei. Kommunen eier selv 10 av traktorene og leier inn resten.

I 2012 økte bevilgningene med to millioner danske kroner til snørydding av sykkelveinettet.

Les også:

Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer  

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt

Slik sporer du din stjålne sykkel

'Tidenes sykkelsatsing' gir 10 kilometer sykkelvei