Kartene viser antall langvarige avbrudd (mer enn 3 minutter) per sluttbruker. Kartet til venstre er for 2013, kartet til høyre viser gjennomsnittet i perioden 2005-2012. (Bilde: NVE)
Leveringskvaliteten for kraft i norge var dårligere i fjor enn året før. Men store sprik fra år til år skyldes værforhold og stormer, understreker NVE. (Bilde: Statnett)
Kartene viser avbruddsvarigheten per sluttbruker. Kartet til venstre er for 2013, kartet til høyre er for perioden 2005-2012. (Bilde: NVE)
Kartene viser fylkesvis fordeling av gjennomsnittlig gjenopprettingstid per langvarige avbrudd. Kartet til venstre er for 2013, kartet til høyre er for perioden 2005-2012. (Bilde: NVE)

STRØMBRUDD

Her er det flest strømbrudd i Norge

2,2 langvarige strømbrudd per strømkunde i fjor.

Norges vassdrags- og energidirektorats avbrudsstatistikk for fjoråret viser at leveringspåliteligheten i Norge som helhet var 99,97 prosent.

Mengden såkalt ikke-levert energi, det vil si den mengden energi som hadde vært levert til sluttbrukerne dersom avbruddet ikke hadde inntruffet, utgjorde 0,26 promille av den totale mengden levert energi.

Les også: Strømprisene kan bli lave hele vinteren

Store svigninger

Det tallet er lavere enn for 2012, da det var nede i 0,11 promille. En viktig årsak til økningen i 2013 er ifølge NVE et utfall av sentralnettet på Nyhamna i mars 2013 på grunn av kraftig vind, som førte til redusert forsyning til Ormen Lange-anlegget.

I 2011, året da ekstremværet Dagmar slo til, var tallet imidlertid høyere, hele 0,35 promille.

Sluttbrukerne hadde i gjennomsnitt 2,0 kortvarige avbrudd  i fjor, mot 1,6 året før. Med «kortvarig» menes av avbruddet varer under ett minutt. De kortvarige avbruddene hadde i fjor en gjennomsnittlig gjenopprettingstid på 48 sekunder.

Videre opplevde hver sluttbruker i fjor 2,2 langvarige avbrudd i gjennomsnitt, altså avbrudd som varte i mer enn tre minutter. Det er en økning fra 1,6 året før. De langvarige avbruddene hadde i fjor en gjennomsnittlig gjenopprettingstid på en time og 22 minutter.

Les også: 467 steder i regionalnettet fører feil automatisk til strømbrudd

Kartene viser avbruddsvarigheten per sluttbruker. Kartet til venstre er for 2013, kartet til høyre er for perioden 2005-2012. NVE

2,2 langvarige avbrudd

Avbruddssstatistikken er utarbeidet på grunnlag av innrapporterte tall fra 130 nettselskaper, 260.846 rapporteringspunkter og ca. 2,87 millioner sluttbrukere.

Seksjonssjef Torfinn Jonassen i NVE understreker at leveringspåliteligheten blir stadig bedre, men at man ikke ser den trenden om man sammenligner ett år med året før.

– Her er det tilfeldige forhold som slår inn, i fjor hovedsakelig stormen som rammet Nyhamna. Generelt ser vi imidlertid en positiv trend. Leveringskvaliteten beder seg når man ser det over en tiårsperiode, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Smarte målere gjør at Statnett kan koble ut forbruk når nettet holder på å gå ned

Kartene viser fylkesvis fordeling av gjennomsnittlig gjenopprettingstid per langvarige avbrudd. Kartet til venstre er for 2013, kartet til høyre er for perioden 2005-2012. NVE

Forsøker å finne balansen

Jonassen sier arbeidet for god leveringssikkerhet er et svært viktig for NVE.

– Det arbeides jevnt og trutt, og dette arbeidet har høy prioritet. Vi har blant annet skjerpet nettselskapenes rapporteringskrav for å få bedre oversikt over det lavspente nettet, sier han.

Han understreker at nettselskapene «straffes» økonomisk for dårlig leveringssikkerhet og belønnes for god leveringssikkerhet, gjennom den såkalte KILE-ordningen [Kostnad for ikke-levert energi].

Men det vil ikke lønne seg for samfunnet å bygge et strømnett der det aldri vil skje strømbrudd.

– Hundre prosent leveringssikkerhet ville bli urimelig dyrt. Da måtte vi investert veldig mye. Og det er jo forbrukerne som må betale til syvende og sist. Det gjelder å finne den riktige balansen, sier  han.

Les også:

Ennå har ingen solkraftverk i Norge fått elsertifikater

 

Eidsiva skrinlegger milliardprosjekt

Bjarne Håkon Hanssen innrømmer feil om norske nettselskaper