Det norske-sjef Erik Haugane mener det er greit at vi er dyrest i Norge, så lenge vi er best. (Bilde: Maiken Ree)

KOSTNADSNIVÅ I NORSK INDUSTRI

– Helt greit at vi er dyrest

Industrien vil klare seg så lenge vi er bedre enn alle andre, mener Det norske-sjef Erik Haugane.

TRONDHEIM: Til et lydhørt studentpublikum på Samfundet i Trondheim hyllet Haugane norske ingeniørers innovasjonsevne.

Må være best

Sammen med flat organisasjon med kort vei mellom fagarbeidere, ingeniører og direktører, sikrer det de beste tekniske løsninger.

– Det gjør ikke noe om vi er dyrest her i Norge, bare vi er best. Da kan vi tillate oss høye lønninger. Men vi kan ikke være dyrest og levere middelmådig teknologi, sa han under Mannhullets skipsfartskonferanse, som arrangeres av studenter ved marin teknikk på NTNU.

NTNU-studentene har fokusert på det tette samarbeidet mellom oljeindustrien og den maritime næringen.

Les også: Norske verft taper tre av fire kontrakter

Ingen norske

Haugan skjønner ikke frykten for norsk industri og forsvarer å sette kontrakten på dekk og ståljacket til Ivar Aasen-plattformen til utlandet.

– Hadde norske ingeniører og verft kommet opp med gode, tekniske og smartere løsninger, ville vi bygget her, sa Haugane.

Det norske har fått kritikk for å ha satt ut kontrakter til utenlandske veft, sett i lys av forsinkelser og overskridelser.

Overfor Teknisk Ukeblad sier han at de har beregnet noe ekstra for en del av leverandørene.

– Vi fikk ikke inn noen tilbud fra noen norske aktører med norsk engineering.

– Den innovative kraften vi har med samarbeidet fra fagfolk til ingeniører, fører til bedre produkter og løsninger. Det driver oss videre, sier han.

Han påpeker at alle sukket over strengere miljøkrav i Norge.

– Det har vært en fordel og gitt oss fortrinn, sier han.

Må overleve

Konsernsjef Ståle Kyllingstad i IKM Gruppen sier at norsk offshoreindustri består av 15-16 områder.

Alle går godt, men verftene sliter.

– Det er viktig at verftene ikke forsvinner for godt. De er inkubatorer for mye av det alle de andre områdene lever av. De er en avgjørende bit i offshoreklyngen, derfor er det viktig at den overlever, sier Kyllingstad.

Les også: Frykter for fremtiden til norske verft

Haugane talte til studentene på Mannhullets skipsfartskonferanse på Samfundet.
Haugane talte til studentene på Mannhullets skipsfartskonferanse på Samfundet. Tore Stensvold

Klynge-fortrinn

Konsernsjef Walter Qvam fra Kongsberg Group var enig med Haugane i at det er unikt for Norge å ha et så godt og nært samarbeid mellom akademia, forskningsmiljøer, fagarbeidere og ingeniører.

– Når jeg forteller amerikanere at vi har brukt to år på å utvikle et nytt selskap, vil de ikke tro det. De mener det bør ta tre ganger så lang tid og koste fem ganger så mye, sa Qvam.

Han mener det er svært viktig at den maritime klyngen ikke svekkes. Oljeindustrien og den maritime klyngen driver hverandre videre.

– Vi er avhengig av at vi har kunder som tør å ta sjanser og leverandører som også vil gjøre det. Det fører til nyskaping, sa han.

Les også:

Så mye tjener norske oljearbeidere

Denne kan løfte 110.000 tonn

– Ikke oljeindustriens feil at norsk industri sliter