Statoil har gitt klarsignal for utbygging av Melkøya, også kalt Tog 2. (Bilde: Helge Hansen / Statoil)

Grønt lys for Tog 2

Snøhvit og Melkøya:

Snøhvit er den første petroleumsutbyggingen i Barentshavet. Store mengder naturgass føres gjennom en 143 kilometer lang rørledning til land og kjøles ned ved Europas første produksjonsanlegg for Liquified Natural Gas, Hammerfest LNG.

På LNG-fabrikken på Melkøya separeres brønnstrømmen, og naturgassen kjøles ned til minus 163 grader før den fraktes med skip til markedet.

Hammerfest LNG (Tog I) produserer i dag 13.000 tonn LNG, 2.000 tonn kondensat og 900 tonn LPG daglig.

Anlegget skal i henhold til nåværende plan for Tog 1 over ca. 30 år produsere 190 GSm3 gass som befinner seg i feltene Snøhvit, Askeladd og Albatross.

Eiere: Statoil (operatør) (33,53 prosent), Petoro AS (30,00), GdF SUEZ E&P Norge AS (12,00), Total E&P Norge AS (18,40), Hess Norge AS (3,26) og RWE Dea Norge AS (2,81).

Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere i dag, har Statoil besluttet å gjennomføre konseptstudie for bygging av en ny LNG-fabrikk på Melkøya i Hammerfest. Utvidelsen av anlegget blir også kalt Tog 2.

Les også: Tog 2-beslutning i dag?

Statoil understreker at det likevel er langt fram til en investeringsbeslutning, som tidligst vil komme mot slutten av 2013. Antatt produksjonsstart vil da være i 2018.

Milliardinvesteringer

– Vi vurderer en utvidelse av LNG-kapasiteten på Melkøya ved å bygge en ny LNG-fabrikk. Utvidelsen av kapasiteten vil fremskynde produksjon av gass som allerede er funnet og åpne for tidligere produksjon av ny gass som en omfattende letevirksomhet i Barentshavet forhåpentligvis vil kunne påvise, sier prosjektleder i Statoil Geir A. Owren i en pressemelding.

En utvidelse på Melkøya vil også bety en omfattende utbygging av flere havbunnsrammer, produksjonsbrønner og nytt rør til land.

Ifølge Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen vil Tog 2 bety, i minste fall, 25 til 30 milliarder kroner i investeringer og økt sysselsetting i Finnmark.

Optimisme i nord

Nordnorsk politiker og professor Johan Petter Barlindhaug mener beslutningen bekrefter optimismen rundt nordnorsk sokkel.

– Det har vært en intern diskusjon i lisensen om hvorvidt Tog 2 skulle skje. Tidligere har man sagt at man ikke tar en beslutning før man har nok ressurser til å forsvare en utbygging. Dagens nyhet tilsier at man regner med at leteboringene som kommer i løpet av året og neste år vil gi resultat, sier Barlindhaug til Teknisk Ukeblad.

Han tror også at Tog 2-beslutningen dokumenterer at nordnorsk sokkel blir stadig viktigere for norsk petroleumspolitikk.

– Vi har hatt et par skuffende leteboringer i Norskehavet på Dalsnuten og Gro. Nå må Nord-Norge se på sin rolle, og bli en del av den nasjonale agendaen. Spesielt når vi nå skal diskutere forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet må vi ha et mer offensivt syn på nordnorsk sokkel, sier professoren.

Lur fremgangsmåte

I den forstand roser han Statoil for å være forut for sin tid.

– Et konseptstudie parallelt med leteboringer er en bra fremgangsmåte. Det synliggjør at man har fasiliteter dersom man gjør funn. Ser man lengre sør på sokkelen er det gjort funn, men operatøren vet ikke hva de skal gjøre med funnet i mangel på infrastruktur og rørledninger.