OLJE OG GASS

Goliat får et av industriens sikreste lossesystem

Sikker: Lossesystemet på Goliat blir et av de sikreste laget for offshoreoperasjoner, og det er også det største av sitt slag. Her er trommelen på verftet i Korea, hvor den skal monteres på plattformen.
Sikker: Lossesystemet på Goliat blir et av de sikreste laget for offshoreoperasjoner, og det er også det største av sitt slag. Her er trommelen på verftet i Korea, hvor den skal monteres på plattformen. Bilde: Eni Norge
Ina AndersenIna AndersenJournalist
9. apr. 2014 - 13:01

Lossesystemet på Goliat

Slangetrommelen har et fundament med en diameter på 12,5 meter og bredde på 15 meter, og er designet for å oppbevare en 400 meter lang slange, med diameter på 20 tommer, samt 700 meter med oppkoblingsline.

Trommelen drives av seks elektrisk drevne motorer, med hydrauliske bremser.

Avhengingssystemet kan tåle opp til 200 tonn strekk fra slangen. Slangen har gjennomgått tester for 300 tonn strekk.

Systemet losser 8500 kubikkmeter råolje i timen.

Innspoling av slangen og oppkobling tar 1,5 time.

En losseprosess tar omtrent 24 timer.

Systemet har en designlevetid på 30 år.

– De arktiske forholdene gjør at vi ikke kan velge de løsningene vi alltid har brukt, og sikkerhet er ikke noe vi tar lett på, sier kommunikasjonsrådgiver Tom Gederø i Eni Norge, som er operatør på Goliat, det første feltet som kommer i produksjon i Barentshavet.

Derfor er lossesystemet testet etter en strengere norm enn det kreves. Goliat får et av de sikreste lossesystemene laget for offshoreoperasjoner.

Les også: Goliat skal tåle en titusenårsstorm

– Størst i sitt slag

Lossesystemet sitter på en avhengingsplattform, som henger ut over skrogsiden av Goliat. Det består av en slangetrommel med en diameter på 12,5 meter, som er designet for å oppbevare en slange på inntil 400 meter. Selve slangen har en innvendig diameter på 20 tommer.

Karl Audun Skretteberg jobber med fortøynings- og lossesystemene på Goliat. Han forklarer at det har vært lagt stor vekt på å utvikle et sikkert system for å unngå ulykker og utslipp.

Et eksempel på det er selve losseslangen som brukes. Den er spesialutviklet, og skal være den eneste slangen på den størrelsen som kan tromles, og samtidig tilfredsstiller kravene i en ny og strengere testnorm, kalt API17K. Den har også gjennomgått tester for 300 tonn strekk.

– I tillegg har vi en avhengingsplattform under trommelen. Slangen henger i et kuleledd i denne rammen, som tåler 200 tonn, slik at trommelen skal slippe påkjenningen av disse kreftene, forklarer Skretteberg.

Trommelen er innebygd i et hus på størrelse med en seksetasjes boligblokk, som en del av vinteriseringen av plattformen. I tillegg er det varmekabler på ulike deler av lossesystemet for å hindre at det skal fryse.

Les også: Slik bygges Goliat

Trommelen er festet på en avhengingsplattform, som henger ut over kanten på skroget. Den skal tåle opp til 200 tonn strekk fra slangen, og sparer trommelen for den påkjenningen.
Trommelen er festet på en avhengingsplattform, som henger ut over kanten på skroget. Den skal tåle opp til 200 tonn strekk fra slangen, og sparer trommelen for den påkjenningen.

Kontinuerlig overvåking

Det er også utviklet et omfattende overvåkingssystem, for å kunne oppdage skader på losseslangen.

– Vi har et kamera som skanner slangen hver gang den spoles inn. Slangen er delt opp i 29 segmenter, som hver er identifisert med en egen brikke, slik at vi vet akkurat hvor uregelmessigheter som oppdages er. Systemet er så følsomt at det kan oppdage et fotavtrykk på slangen, forklarer Skretteberg.

Den spoles dessuten i bare ett lag, slik at det er mulig med visuell inspeksjon av hele slangen.

– I tillegg kan vi inspisere slangen innvendig. Når vi har losset oljen, sender vi et kamera ned i den.

Les også: Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen

Øker avstanden til tanker

Goliat er en flytende produksjons-, laste- og losseenhet (FPSO) som vil være forankret til havbunnen. Når tankskipet lastes med olje, blir det ikke fortøyd, men bruker dynamisk posisjonering for å bevege seg i forhold til plattformen.

– Vi bruker en ekstra lang losseslange, på 372 meter, fra FPSO-en til tankeren, slik at tankskipet kan ligge lenger unna. Den vil ha en avstand på omkring 250 meter, mens det i Nordsjøen er vanlig med 80–150 meter, forklarer Skretteberg.

Dette gjøres for å minimere faren for kollisjon mellom tanker og plattform.

Mens lossingen pågår er det et målesystem i begge ender. Det måler hvor mye olje som går ut av FPSO-en, og hvor mye som lastes om bord på tankskipet. Dermed kan de følge med på eventuelle avvik, i form av utslipp.

God avstand: Losseslangen er 372 meter lang, slik at tankskipet kan ha en avstand på hele 250 meter fra plattformen under lossing. Dette skal minimere faren for kollisjon mellom tanker og plattform.
 

Les også.

Etter 16,5 millioner arbeidstimer er hissige Gudrun i produksjon  

Om Statoil klarer å kopiere Oseberg kan de hente ut to nye Castberg-felt på sokkelen

Industriroboter skal revolusjonere oljebransjen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.